  • Data: 2008-05-14 22:11:50
    Temat: Re: nieodebrana przesyłka a odpowiedzialność zamawiającego
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu> szukaj wiadomości tego autora

    RD pisze:
> [...]
    > 1szt. zaproponowałem więc pewne rozwiązanie, mianowicie: przyjęcie
    > przesyłki, odesłanie 1szt. towaru do mnie, ja natomiast zwrócę koszt
    > 1szt. zapłacony kurierowi na podany rachunek bankowy. Wydaje mi się to
    > fair, w szczególności, kiedy to nie ja popełniłem błąd, a klient -
    > konsument. Niestety zbyto mnie drugim ważnym telefonem i mam zadzwonić
    > jutro. Oczywiście koszt magazynowania przesyłki kurierskiej będę musiał
    > ponieść i nie wiem jeszcze, czy klient zgodzi się na zapłatę za tę
    > przesyłkę i przystanie na moją propozycję.

    Postepujesz fair, ale w tym momencie to juz raczej nie kategoria
    "propozycja i przystanie na nia" tylko z Twojej strony roszczenie o
    zaplate ceny i kosztow przesylki (w obie strony).
    Umowa zostala zawarta, towar wyslany... a ze klient jej nie odebral z
    sobie tylko znanych przyczyn niewiele tu zmienia.
    Jak nie da rady po dobroci, to bym mu teraz wskazal gdzie sobie moze
    odebrac a ewentualna wysylke uzaleznilbym od wczesniejszej wplaty.

    > Pytanie moje jest następujące: czy taka osoba, zamawiająca towar za
    > pobraniem musi/powinna ponieść koszt wysyłki i jej zwrotu w przypadku
    > nie odebrania przesyłki?

    Tak*

    > Czy jest jakiś sposób na odzyskanie
    > poniesionych kosztów?

    No pewnie: 1) wezwanie do dobrowolnej zaplaty 2) jak nie zaplaci - pozew
    3) po uprawomocnieniu nakazu/wyroku - przymusowa egzekucja ;-)

    *) jak rozumiem klient nie odstapil do tej pory od umowy?

    Inna sprawa, ze rzeczywiscie kwestia kto ponosi koszty przesylki w razie
    odstapienia przez klienta w ciagu tych 10 dni w ustawie nie jest
    wyrazona jasno (w zasadzie w ogole nie jest wyrazona) i jest jakis tam
    spor na tym tle, choc przewazaja glosy ze jednak klient powinien
    zaplacic, IMO calkiem slusznie zreszta.
    Pisze to dletego, ze jak sie sytuacja zaostrzy to klient powie
    "odstepuje, a za przesylke placic nie bede, bo nie musze"
    i bedzie maly klops, bo rzeczywiscie odstapic moze, a sprawe nieco
    komplikuje fakt, ze ustawa mowi, ze taki konsument "jest zwolniony z
    wszelkich zobowiązań", co niektorzy tlumacza w ten sposob, ze za
    przesylke tez placic nie musi
    Chociaz moim zdaniem sa podstawy zeby koszty przesylki jednak
    wyegzekwowac, to orzecznictwo na ten temat milczy ;-) bo przewaznie
    kazdy macha reka, bo kwoty przewaznie niewielkie, a zabawy troszke jest

    --
    pozdr
    luck