eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawonieodebrana przesyłka a odpowiedzialność zamawiającego › Re: nieodebrana przesyłka a odpowiedzialność zamawiającego +chamstwo
  • Data: 2008-05-16 12:39:21
    Temat: Re: nieodebrana przesyłka a odpowiedzialność zamawiającego +chamstwo
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu> szukaj wiadomości tego autora

    kauzyperda pisze:

    > No wlasnie mam co do tego watpliwosci... sprobuje w nastepnej wolnej
    > chwili lepiej uzasadnic swoje stanowisko ;-)

    Tak co mi sie Lexie rzucilo w oczy:

    ==============
    Uchwała z dnia 22 lipca 2005 r. Sąd Najwyższy III CZP 45/05
    Przechodząc do oceny charakteru rozpoznawanej sprawy w kontekście art.
    5051 k.p.c., a więc z punktu widzenia jej przynależności do postępowania
    uproszczonego, należy przypomnieć, że zarówno w piśmiennictwie, jak i
    judykaturze utrwalił się pogląd, iż roszczenia "wynikające z umów" - w
    rozumieniu ww. przepisu - to takie roszczenia, które wynikają z umów w
    tym sensie, że mają w nich swą przyczynę. Chodzi więc o sytuacje, w
    których umowa - a nie np. ustawa, czyn niedozwolony lub inne zdarzenie -
    jest normatywnym podłożem dochodzonego roszczenia, przy czym nie chodzi
    wyłącznie o roszczenia mające źródło w samej umowie - w jej treści - ale
    także o roszczenia wynikające z reżimu ustanowionego przez ustawę (art.
    56 k.c.)
    --------------
    Fragment komentarza Telengi (Lex):
    Zwrot "sprawy o roszczenia wynikające z umów" może budzić wątpliwości.
    Wydaje się, że chodzi o sprawy, w których treścią żądania pozwu jest
    dokładnie określone świadczenie (pieniężne lub niepieniężne) dłużnika
    uzasadniane przez powoda treścią zawartej umowy.
    --------------
    Ereciński - Kom do k.p.c. LexisNexis:
    Sformułowanie "z umowy" oznacza, że nie należą do postępowania
    uproszczonego sprawy - nawet wówczas, gdy wartość przedmiotu sporu nie
    przekracza dziesięciu tysięcy złotych - w których podłożem roszczeń są
    czyny niedozwolone, bezpodstawne wzbogacenie oraz fakt istnienia
    własności rzeczy, współwłasności lub wspólności praw, a także istnienie
    innych praw rzeczowych
    ==============

    Kwestia oczywiście dyskusyjna i można ciągnąc w obie strony, ale IMO
    tutaj roszczenie nie wyplywa bezposrednio z umowy a co najwyzej ma jakis
    z nia zwiazek (umowy nb. "nie ma", a ktora maloletni probowal zawrzec
    czy wyrzadzil okreslona szkode), a roszczenie odszkodowawcze oparte jest
    tutaj wlasnie na przepisach dot. odpowiedzialnosci za szkode wyrzadzona
    przez maloletniego

    Inna sprawa, ze mozna tak czy inaczej mozna sprobowac na formularzu,
    ktory wymogi pozwu przeciez spelnia - najwyzej pojdzie do zwyklego

    --
    pozdr
    luck