    From: "Maluch" <n...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Znaki poziome kontra znaki pionowe.
    Date: Mon, 16 Apr 2007 19:03:06 +0200

    news:f004rp$db2$1@inews.gazeta.pl...

    > Wiesz, ale takie kontrowersyjne poglądy powinieneś podpierać jakimiś
    > sensownymi podstawami. Czy znasz powód, z jakiego owa feralna strzałka
    > miała by nie obowiązywać wszystkich? Znak drogowy, jak każdy inny. Wyobraź
    > sobie, że na

    Strzałka nie obowiązuje wszystkich, tylko tych, którzy jadą danym pasem, a
    od regulacji kierunków ruchu na całej drodze jest znak pionowy. Jak chcesz
    przeorganizować szybko ruch z takich czy innych względów, to chyba nie
    będziesz chodzi z kubłem i pędzlem po pasach i malował na żółto nowe groty
    do strzałek. No chyba łatwiej jest postawić przenośne ze dwa znaki pionowe
    uwaga zmiana oznakowania czy tam zmiana organizacji ruchu i konkretny znak.

    > skrzyżowaniu stoi znak "zakaz skrętu w lewo" i nad nim "nakaz skrętu w
    > lewo". I co? Który ważniejszy? Wyższy (bo wyższa instancja? niższy, bo
    > bliżej kierującego? A może jest to zatem zakaz ruchu, bo zabrania skrętu w
    > prawo, jazdy prostu, skrętu w lewo i zawracania.

    Nie uciekaj od tematu, to są wszystko znaki pionowe, a jeżeli do znaków
    zakazu są odpowiedniki poziome to są to powtórzenia i bez znaku są nic nie
    warte malunki.

    Znak poziomy strzałka kierunkowa w lewo zezwala na zawracanie pod warunkiem,
    że znak pionowy nie zabrania. Jest to w rozporządzeniu.
    Pokaż mi znak poziomy, który zabrania coś pionowemu. Nawet sam poziomy nie
    zabrania nic drugiemu poziomemu. Bo nie może, bo są to znaki pomocnicze, bez
    których ruch w/g pomysłu zamierzonego przez jego organizatorów normalnie się
    może odbywać i odbywa się, czy są tam strzałki czy ich nie ma, czy zasypał
    je śnieg czy nie. Strzałka kierunkowa jest elementem pomocniczym dla
    organizatorów ruchu w celu wzmocnienia bezpieczeństwa ruchu a cały fundament
    ruchu opiera się na znakach pionowych i dlatego wyraźnie jest to zaznaczone
    w rozporządzeniu, a prawie całkowicie pomija się takie duperełki jak malunki
    strzałek kierunkowych, które odnawia się z okazji świąt majowych.

    > W rozporządzeniu tego niema, bo raczej nikomu nie wpadł do głowy pomysł,
    > że znajdzie się choć jedna osoba, która taki pogląd zakwestionuje. No ale
    > nie ma tam na przykład zapisu, że znaki dotyczą Indian i mulatów. Czy na
    > podstawie tego "uchybienia" zamierzasz kreować tezę, że Indian i mulatów
    > znaki w ogóle nie dotyczą? Znaki z natury rzeczy dotyczą wszystkich, o ile
    > w sposób wyraźny i jednoznaczny z przepisu nie wynika nic innego.

    j.w

    > W bardzo starym Kodeksie Drogowym obowiązującym w latach 60-tych podobno
    > był zapis, że napotkawszy zasypany śniegiem znak drogowy masz go
    > odśnieżyć. W

    Nie pamiętam czy był taki zapis ale w latach 70-tych, to przecierałem znak
    jak instruktor kapnął się, że go nie zauważyłem.

    > obecnym prawie tego nie ma. Z tego powodu wprowadzono zresztą pionowe
    > oznakowanie pasów. Pod śniegiem nie widać oznakowania. Ale problem o
    > którym

    No widzisz sam przyznałeś, jak zasypie pionowy to pomocniczo można
    skorzystać z poziomego jak jest namalowany i widoczny.

    > piszesz, jest o wiele szerszy. Skutki leżącego na jezdni śniegu da się
    > chociaż przewidzieć. Co poczniesz, gdy złodziej ukradnie znak pionowy?

    No i to jest faktyczne nieszczęście jak ktoś podprowadzi znaki pionowe. Mogę
    założyć się, że wtedy policjant będzie stał i kierował ruchem do czasu
    przywrócenia znaków, ale wątpie czy będzie kierował ruchem do czasu
    namalowania nieczytelnej strzałki. Jak ważny znak pionowy to sam bym
    przetarł jakby był nieczytelny i pewnie zrobiłby to policjant tak z dobrej
    woli tylko i wyłącznie ze względu na poważne zagrożenie bezpieczeństwa
    ruchu. No ale strzałki kierunkowej poziomej to ja już nie odśnieżałbym.
    Poprostu, jest to małe piwo jeżeli chodzi o zagrożenie bezp. ruchu.

    > Jeżeli dwa znaki wskazują odmienny i sprzeczny ze sobą sposób zachowania,
    > to przecież nie sposób się do nich dostosować. A zatem one się po prostu
    > obydwa anulują. Należy zastosować zasadę ograniczonego zaufania i jechać
    > dalej. W

    Ale też ze zdrowym rozsądkiem.

    > opisanym przez inicjatora wątku przynajmniej da się przejechać przez

    Stosując się do znaku pionowego może też się da.

    > skrzyżowanie. A co byś zrobił, gdyby oznakowanie było skopane i się nie
    > dało przejechać? Załóżmy wszystkie światła się świeciły (czerwone, żółte i
    > zielone)? Zatrzymasz się i będziesz czekał na przybycie służb remontowych,
    > by przejechać

    No chyba żartujesz. Jak uznałbym, a taki przypadek uznałbym, że jest awaria
    sygnalizatora, zastosowałbym się do przepisów z PoRD, czyli znaki itd..
    oczywiście z zachwaniem zasad ruchu, bo w tym wypadku trzeba mieć nie tylko
    ograniczone zaufanie ale bardzo i to bardzo ograniczone.

    > zgodnie z prawidłowo działającymi światłami? Przypadków sprzeczności w
    > oznakowaniu na drogach mamy mnóstwo. Z różnych powodów to wynika. Często
    > po prostu zmienia się organizację ruchu za czym nie nadążą zmiana
    > oznakowania albo ktoś sobie zapomina o tym. Czasem ktoś ukradnie po prostu
    > znak. czasem dochodzi nawet do wypadków z takiego powodu. Ale tego się nie
    > da uniknąć. Nie ma żadnego przepisu, który by określał kolejność
    > obowiązywania znaków, o ile stoją ze sobą w sprzeczności. Zasadniczo
    > ustawodawca zakłada, że taka sytuacja nie ma prawa

    Przepisu może nie ma, ale w/g kryteriów wpływu na zagrożenie bezpieczeństwa
    pewnie tak i chyba wszyscy zdają sobie sprawę jakie znaki mają większy lub
    mniejszy wpływ na ruch.Tak, ja to wszystko rozumiem i wiem o co chodzi.
    Można dorzucić, że przepisy i znaki to nie wszystko, jeszcze np. taktyka itp
    itd..
    --
    Maluch