    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: OT (naród itd) Re: nakaz sciagniecia anteny z elewacji
    Date: Tue, 23 Apr 2013 15:20:23 +0200
    <kkpgbu$i21$1@news.task.gda.pl> <kkpia9$m9l$1@node2.news.atman.pl>
    <kkpk96$sp3$1@news.task.gda.pl>
    <5170d8b4$0$26700$65785112@news.neostrada.pl>
    <kkraqr$6ge$4@node2.news.atman.pl> <kkrdg9$nc0$1@news.task.gda.pl>
    <kkredp$6ge$7@node2.news.atman.pl>
    <517142d1$0$1224$65785112@news.neostrada.pl>
    <kkrm2s$im2$4@node1.news.atman.pl> <kks1on$3sr$2@node2.news.atman.pl>
    <kkte1h$cn4$1@node2.news.atman.pl> <kktm5i$s59$3@news.task.gda.pl>
    <kl5dir$1se$2@node2.news.atman.pl> <kl5es2$ahu$1@news.task.gda.pl>
    <kl5g9c$1se$3@node2.news.atman.pl> <kl5ktf$t2f$1@news.task.gda.pl>
    <kl5njh$oj$1@node1.news.atman.pl> <kl5pat$afi$1@news.task.gda.pl>
    <kl5q0o$oj$3@node1.news.atman.pl> <kl5r42$fha$1@news.task.gda.pl>
    <kl5rt3$oj$5@node1.news.atman.pl>

    W dniu 23.04.2013 13:39, Dominik & Co pisze:

    > No i? A wiesz ile dzieci umiera z głodu w Afryce?

    owszem, o tym też pisałem, że taka jest paskudna decyzja polityczna,
    żeby umierały i jakby ci ludzie, którzy tak decydują mieli
    chrześcijańską miłość w sercu i stosowali prospołeczne i proludzkie
    metody, to by tak nie było.

    > Ja zawsze zbawianie świata proponuję zaczynać od siebie.

    No oczywiście, o kręgach zainteresowania pisałem Andrzejowi już.

    Ale tu właśnie jest krąg zainteresowań jakim jest społeczeństwo w ramach
    wspólnego państwa. Zmniejszenie go do mniejszego kręgu niestety już
    powoduje więcej ofiar.

    > Socjalizm to nie jest działanie na rzecz społeczeństwa.

    Zależy jak rozumieć socjalizm.

    Socjalizm (łac. societas - wspólnota)

    W Polsce mamy ustrój kapitalistyczny w rozumieniu ustroju całego
    Państwa, ale prowadzone są działania socjalne, czyli prospołeczne,
    prowspólnotowe. Jak słowem socjalizm określasz to, co było za PRL, to
    owszem, całościowo nie było działaniem na rzecz społeczeństwa.

    > W dalszej
    > perspektywie jest bardzo szkodliwy dla społeczeństwa, choćby przez
    > niszczenie produktywności i inicjatywy.

    Ale to mówisz o gospodarce odgórnie sterowanej oraz o likwidacji sektora
    prywatnego. Gospodarka to jedno, a działania prospołeczne to drugie.

    Czysty i wyrachowany kapitalista w postaci dużej korporacji (a więc
    osoby prawnej, bez uczyć, zombie) sam nieraz prowadzi działalność
    prospołeczną (zakładowe przedszkola, żłobki, pakiety medyczne,
    korporacyjne pikniki rekreacyjne, korporacyjne zawody sportowe etc).
    Bowiem rozwój i zdrowie społeczeństwa jest na rękę każdemu.

    Zważ na to, że bogatym nie jest się bezwzględnie a dzięki biednym. Jakby
    nagle przyszedł pomysł wystrzelania wszystkich, którzy mają majątek
    mniejszy niż 1 mln zł. to wcale by nie spowodowało, że na świecie
    zostali by sami bogaci. Ich bogactwo, obecnie bazującej na różnicy
    potencjałów, nagle by zostało po prostu przeskalowane i ci z milionem
    byliby nagle biedotą, a siła nabywcza ich miliona spadła by do zera.

    Dlatego dla rozwoju społecznego korzystne jest dbanie o tą społeczność.

    Oczywiście można wyłapać przykłady takiego menela, co to lepiej byłoby
    go odstrzelić, bo nie wnosi do społeczeństwa nic (choć to akurat
    dyskusyjne!, ale powiedzmy że nie wnosi nic), a tylko czerpie. Tylko, że
    jesteśmy ludźmi i mamy wypracowane pewne systemy etyczne, w których
    wartość człowieka jest niezerowa. I korzyścią dla nas jest choćby to, że
    w Polsce nie ma tego, co w USA, że są dzielnice w których ludzie
    mieszkają w kartonach i przez które strach przechodzić nawet w dzień, a
    co dopiero nocą. A taka korzyść też jest cenna, że bogacz nie musi
    zamykać się w gettcie dla bogaczy, klasa średnia w swoim, a biedotę
    trzeba pilnować w zamkniętym gettcie dla mieszkających w kartonach i
    umierających na ulicach.

    ale nawet w modelu z USA są ludzie, którym sumienie nie daje tak żyć i
    powstają organizacje typu Armia Zbawienia niosące pomoc ludziom z dna.

    ale nawet w kastowym społeczeństwie w Indiach, gdzie nierówność
    społeczna jest wpisana w rdzeń społeczeństwa, pojawiają się osoby takie
    jak Matka Teresa.

    Bo ludzie, w swojej masie, nie potrafią patrzeć bezczynnie na
    umierających bliźnich, którym da się pomóc. Jednostki takie jak ty czy
    Liwiusz na szczęście nie są wzorcem etyki.

    > Już pisałem, nie sądź innych wg siebie.

    Tak wiem, Ty umrzesz z godnością w obronie zasad wolności. Cieszy mnie
    to, że jesteś na razie w mniejszości.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek