    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Korelacja
    <t1c7n7$115j$1@gioia.aioe.org> <t1cki3$1eip$1@gioia.aioe.org>
    <118cbz7i0fst$.nql55eszt8p6.dlg@40tude.net> <t1ep34$v79$1@gioia.aioe.org>
    <623aedaa$0$495$65785112@news.neostrada.pl>
    <623b1db2$0$454$65785112@news.neostrada.pl>
    <623b2ae9$0$461$65785112@news.neostrada.pl>
    <arq3u9980cru$.4ie72gpe0qlb.dlg@40tude.net>
    <16gelbv4x1hp0$.zxkvyqyv0lml.dlg@40tude.net>
    <t1hjb3$me5$1@gioia.aioe.org> <623ec5e6$0$497$65785112@news.neostrada.pl>
    <4Xz%J.7954$3b1.5450@fx14.ams1>
    <623eceeb$0$497$65785112@news.neostrada.pl> <t1p5ki$d9f$1@gioia.aioe.org>
    <62405b4b$0$488$65785112@news.neostrada.pl>
    <4770K.10922$3b1.3962@fx14.ams1>
    <62413f5c$0$468$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Mon, 28 Mar 2022 23:33:27 GMT

    On 2022-03-28, Shrek <...@w...pl> wrote:
    > Zgadza się. Tylko powstaje niuans, że skuteczności na pół roku wprzód
    > nie dało się określić mimo, że to "najlepiej przebadany preparat w
    > historii". No więc oczekiwałbym odrobiny konsekwencji.

    Pomijając retorykę, to w sumie nie oznacza przeciez, że nie jest dobrze
    przebadany. Jeśli dobrze przebadany, oznacza porównywalnie, lub bardziej
    niż obowiązujące standardy, to nadal nie musi oznaczać, że da się
    wszystko dobrze przewidzieć.

    > Ok. Ale nie ma tu jakiegoś przełomu w stosunku do na przykład sposobu
    > badania w stosunku do szczepionki na grypę.

    Nie mam pojęcia, ale wydaje się, że coś powinno określać zachowanie w
    tej cześci procesu technologicznego, która jest nowa. No chyba, że coś
    innego wskazuje, że nie będzie tam żadnych niespodzianek.

    > Bo ja wiem czy takie bardzo różne? Natomiast zwróć uwagę, że kwiat
    > mówił, ze nie ma absolutnie zadnych możliwości przewidywania
    > skuteczności szczepienia w przyszłości. To oczywiście gówno prawda, bo
    > to nie pierwszy koronawisrus w naszej historii a jak kończą szeczepionki
    > na mocno mutujące wirusy wiemy choćiażby z grypy. Więc dane były. Jakoś
    > nie słyszałem, zeby panował konsensus naukowy, że "będzie jak z grypą -
    > jeden sezon max" choć w sumie to wszystkie znaki na to wskazywały. Jaką
    > dasz gwarancje, że podobne mechanizmy nie zachodzą też w kwestii

    Bo ponownie, zmienna, której niepewnośc podnosisz związana jest ze
    skutecznością przeciwko wirusowi, a nie z potencjalnymi efektami
    ubocznymi dla organizmu.

    Zamiast procy użyto dmuchawki, cały czas strzelając kulkami. Proca
    działała wcześniej na winniczki, a teraz nie działa na pomrowika. Czy
    to, że nie działa na pomrowika implikuje w jakikolwiek sposób, że
    dmuchawka jest bardziej niebezpieczna niz proca?

    > bezpieczeństwa. Gwarantuje ci, że jakby się zjebało, to okaże się, że
    > nikt nie mówił, że szczepionka będzie bezpieczna zawsze, bo przecież
    > musałbybyć jasnowidzem. Ot tak sobie spekulowali na podstawie dostępnych
    > danych, więc nie można mieć pretensji że nie trafili;) W szczególności
    > okaże się, że sami producencji podkreślali, że oni za nic nie
    > odpowiadają, bo to oczywiste, że kazdy produkt...

    No to akurat oczywiste.

    > Ale właśnie ten pr był "oparty" na naukowych podstawach. Znaczy nie był,
    > ale jak ktoś próbował o tym powiedzieć, że to tylko reklama, to było
    > "napiszałeś już do naukowców że się mylą - co odpowiedzieli?". Teraz
    > nawet jak piszesz, że nie 95% tylko 0-10% to znów słyszysz żebyś pisał
    > listy do naukowców, a nawet kwiatek stwierdził, że to że skuteczność
    > szczepień spadła do zera oznaca że są ckuteczne, bo skoro spadła do
    > zera, to musiała z czegoś spadać - przyznasz że oryginalny tok myślenia;)

    No ale prawdziwy :)

    > W sumie zuważ, że jednak ten typ szczepionki to trochę słabo znamy jeśli
    > chodzi o skutki długofalowe. A co do wirusa - dla nikogo nie było

    Zawsze coś może wyleźć czego ktoś nie przewidział, ale jeśli zachowano
    odpowiednią staranność w badaniu wszystkich etapów procesu, a proces
    badań (metodologia) był zaprojektowany rozsądnie, to prawdopodobieństwo
    wydaje się nikłe.

    --
    Marcin