    Subject: Re: I kolejny...
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <rvjm70$r60$1@gioia.aioe.org> <CsiTH.2$NDw7.0@fx17.ams1>
    <rvlp88$d37$1@gioia.aioe.org> <i4uTH.473$gCM7.23@fx02.ams1>
    <601e6ff2$0$556$65785112@news.neostrada.pl> <qpvTH.10$FfG6.0@fx03.ams1>
    <601e84c8$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <w2wTH.17690$8OG9.9216@fx08.ams1>
    <601e9362$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <oMFTH.3246$VDr7.37@fx14.ams1>
    <601f8e51$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
    <im%TH.6739$g5D9.1363@fx32.ams1>
    <6020c992$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
    <2kFUH.15139$r%o4.3806@fx41.ams1>
    <60236750$0$23913$65785112@news.neostrada.pl>
    <PeHVH.88581$mnza.25332@fx42.ams1>
    From: Shrek <...@w...pl>
    Date: Sat, 13 Feb 2021 07:18:47 +0100

    > Udowadniasz mi tezy, których nigdy nie stawiałem i w dodatku, nigdy nie
    > twierdziłem, że jest inaczej.

    Wynika ona z kontekstu dyskusji do którego się odniosłeś. A mianowicie:

    "> Nie jest przestępstwem kara usankcjonowana prawnie.
    Powiedz to Żydom zamordowanym przez hitlerowców."

    > To juz oceni sąd :)

    Zgoda. Ale po pierwsze i najważniejsze on ma obowiązek znać podstawy
    prawne swoich działań i brak tej znajomości nie zwalnia go z
    odpowiedzialności. Poza tym oni są regularnie informowani przez ofiary
    ich przestępstw czego się właśnie dopuszczają.

    > To też sąd oceni a nie jest to wcale takie czarno-białe MZ.

    Co nie jest czarnobiałe? Jeśli chodzi o przedsiębiorców to zakazać
    działalności można tylko i wyłącznie ustawą. Bierzesz podstawę prawną
    swoich działań i czytasz nagłówek - jeśli jest napisan
    rozporządzenie/zarządzenie/tłit/polecenie to znaczy że to ustawa nie jest.

    > To był tylko przykład. Rozmawiamy generalnie o tym czy jeśli gdzieś
    > pojawi się system prawny drastycznie nieprzystający do naszego, głownie
    > etycznie, to co wtedy?

    To wtedy zwykle takie państwo jest nieuznawane (isis) lub mocno
    "dyskryminowane" na arenie międzynarodowej (korea p.). No chyba że z
    jakiegoś powodu jest komuś potrzebne (arabia saudyjska lub izrael).

    > Czyli od obu :)

    Czyli od sądu:P Ja prawomocnie wygrałem, gdzie ustawodawca leciał w
    chuja i sąd to wprost napisał. Literalnie w oderwaniu od reszty
    prawodawstwa to powinienem przegrać, a jednak wygrałem. Co prawda
    dopiero w apelacji;)

    > No włąśnie, sąd będzie, a przynajmniej powien, oceniać całość. Pamiętasz
    > co stoi na początku kk, o niemożności przypisania winy, co to oznacza?

    Że musisz dostarczyć papierek o niepoczytalności:P

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Zasada_winy
    >
    > "Zasada ta opiera się na założeniu, że reakcja prawnokarna tylko wtedy
    > jest celowa i racjonalna, gdy czyn zabroniony jest rezultatem świadomie
    > powziętej i zrealizowanej woli sprawcy - negatywnie ocenianego
    > nastawienia psychicznego w formie zamiaru popełnienia czynu albo
    > niezachowania wymaganej w danych warunkach ostrożności. "

    To jest tylko niewielki fragment. Pierdolnałem babę na pasach i nie
    jestem hajto. Zakuli mnie w dyby do lochu i przed sąd a ja na to "ale ja
    nie chciałem, nie pierdolnąłem starej baby specjalnie, nie taka była
    moja wola, zrsesztą ona wtargnęła - tak na grupie p.misc.samochody
    czytałem, że jak ja jadem, to pieszym nie wolno wyłazić bo wtedy
    wtargiwujom - wysoki sądzie prosze mnie natychmiast uwolnić i
    odszkodowanie za areszt przesłać na konto ..." ;)

    > Czy to jest takie aż nie do wyobrażenia, że część z tych urzędników w
    > dobrej wierze i z przekonanniem wykonywała polecenie przełożonego?

    Tak. Zwłaszcza od kiedy dym się zrobił. Pierwszych kilku można tłumaczyć
    brakiem wiedzy na temat podstaw prawnych swoich działań - choć mają
    obowiązek je znać. Teraz to już nie do obrony.

    > Oczywiście, że możesz, bo nie jesteś robotem a i prawo nie jest dla
    > robotów, a dla ludzi, którzy tkwią w pewnych uwarunkowaniach
    > psycho-społecznych.

    Nie możesz. Masz działać w granicach prawa - jak jesteś kierowcą to masz
    przestrzegać PoRD, jak urzędnikiem to prawa w twoim zakresie (na
    przykład zamówień publicznych) jak inżynierem budowlanym to prawa
    budowlanego. A nie wierzyć szefowi na słowo. Nie rozmawiamy tu o cieciu
    na budowie a funkcjonariuszach publicznych.

    --
    Shrek