eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Re: Sztuka Edukacji wer. 6462 - dodałem roz. z propozycją nowej ordynacji wyborczej
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2024-07-08 22:55:49
    Temat: Re: Sztuka Edukacji wer. 6462 - dodałem roz. z propozycją nowej ordynacji wyborczej
    Od: Jacek Marcin Jaworski <j...@a...pl>

    11.Wybory sołtysa, burmistrza, parlamentarne i prezydenckie

    Oprócz kariery inżynierskiej, naukowej i przedsiębiorcy w
    państwie totaliztycznym możliwa była by też kariera polityczna.
    Jednak taka kariera nie powinna trwać całe życie. I w dodatku
    nie powinna być ciągiem kadencji, tylko tak jak w przypadku
    kariery naukowej, powinna być przerywana okresami pracy na
    etacie. Wynika to z faktu erozji posiadanej wiedzy zawodowej
    gdy osoba zajmuje się wył. rządzeniem oraz z postępu
    technicznego który wymaga od nas aktualizacji wiedzy.

    Oczywiste jest, że wybory powinny być większościowe, czyli
    wygrywa w nich ten kto dostaje największą l. głosów. Jest tak,
    gdyż tylko takie liczenie głosów jest uczciwe i tylko wtedy
    naprawdę każdy głos jest ważny.

    W wyborach mogą brać udział wył. obywatele z polską maturą (lub
    nostryfikowaną maturą zagraniczną). W dodatku z taką za którą
    dostali min. 51% p. na egzaminie. Bo teraz (w 2024r.) po
    epidemii Kowid maturę można dostać nawet za 25% p. z egzaminu.
    Wymóg matury jest oczywisty gdy weźmie się pod uwagę, że matura
    oznacza dojrzałość intelektualną, a przecież nikt bez tego nie
    powinien brać się za rządzenie. Wymaganie 51% oznacza, że
    trzeba być więcej niż ,,półgłówkiem".

    Wybory powinny być obowiązkowe i jawne. Wynika to z faktu, że
    wszyscy muszą się borykać z ich konsekwencjami (żyć w Polsce
    rządzonej przez demokratycznie wybranych reprezentantów).
    Jawność wyborów jest konieczna do ich weryfikacji. Wybory
    powinny być realizowane przez apkę na sprytny tel. lub apkę na
    PC. Proces głosowania powinien być zabezpieczony przez
    fałszerstwem. Wybory powinny być weryfikowane. Można to zrobić
    włączając w proces głosowania zew. sys. zliczające il. głosów.
    W ogóle cały sys. wyborczy można opublikować jako Wolne
    Oprogramowanie, tak by każdy mógł postawić swój serwer i
    włączyć się do niezależnego zliczania głosów. Postawienie
    takiego serwera powinno być maksymalnie proste. Podobnie łatwe
    powinno być przetestowanie działania wszystkich serwerów
    zliczających. Przetestowanie serwerów zliczających powinno to
    być możliwe min. 3 mieś. przed wyborami (a ich ostateczna lista
    powinna być zamykana na miesiąc przed wyborami).

    Wybory powinny być organizowane nie częściej niż raz na kwartał
    - a w praktyce 3 razy w roku (jesienią lub zimą lub wiosną).
    Wynika to z tego, że wtedy nie ma upałów i ludzie nie są na
    wakacjach (wtedy nie należy ich nękać formularzami wyborczymi).

    Z powodu zasady ,,moralna jest jednoosobowa odpowiedzialność"
    samorząd powinien być skupiony w rękach sołtysów, burmistrzów i
    prezydentów wielkich miast. Natomiast żadnych rad miejskich nie
    powinno być z powodu ich niemoralnego charakteru.

    W państwie rządzić powinien prezydent, a nie premier. W Polsce
    stanowisko premiera jest jakimś mataczeniem. Oczywiste jest, że
    prezydent powinien sobie dobierać ministrów jacy mu odpowiadają
    a nie jakich ktoś inny mu wyznaczy. Wynika to z tego, że tylko
    wtedy prezydent może odpowiadać za to co robią ministrowie. I
    tylko wtedy można go rozliczyć z jego rządów.

    Parlamentarzyści powinni reprezentować swoje powiaty oraz
    wielkie miasta (np. pow. 100tyś. mieszkańców). Wynika to z
    tego, że reprezentacja powiatów jest najbardziej naturalna.
    Natomiast wiem, że Miasto Gdańsk to nie to samo co Powiat
    Gdański. Dlatego rozumiem, że wielkie miasta muszą mieć
    własnych reprezentantów w parlamencie.

    Parlament powinien być jednoizbowy. Podobnie jak w przypadku
    stanowiska premiera senat jest zwykłym mataczeniem.

    Optymalny wybór reprezentantów społeczności może być np. taki:
    1. Kandydat na reprezentanta jego społeczności nie mógł
    wcześniej odbywać kary więzienia. Po prostu społeczności
    nie może reprezentować kryminalista (oczywiście gdy sąd
    stwierdzi, że wcześniejszy wyrok był nie sprawiedliwy to
    też powinno być policzone na korzyść kandydata);
    2. Musi mieć przepracowane co najmniej 10 lat pracy w kraju
    (na etacie lub prowadząc firmę). Z tego co najmniej 2,5
    roku w ost. 4 latach. jw.;
    3. Dwóch egzaminów kompetencyjnych: 1) z wyuczonej lub z
    praktykowanej (do wyboru) dziedziny zawodowej, oraz 2) z
    dziedziny stanowiska na jakie się ubiega. Wyniki egzaminów
    muszą być jawne (łącznie z arkuszami egzaminacyjnymi). To
    wydaje się reprezentatywne i dające szansę wzięcia udziału
    w wyborach niezależnie od zawodu;
    4. Opłatę za egzaminy kompetencyjne ponoszą sami kandydaci. Te
    wybory wyłaniają 5 najlepszych kandydatów. Wynika to z tego
    że na tym etapie każdy może sobie pozwolić na samodzielne
    finansowanie (nie ma co marnować publicznych pieniędzy);
    5. Wybory 1 spośród 5 finansuje państwo. Na to składa się
    budżet wyborczy i same wybory. Te wybory wyłaniają
    reprezentanta społeczności na daną kadencję. Wynika to z
    konieczności zachowania równych szans dla wszystkich
    biorących udział w wyborach. Dlatego żadne ,,dotacje" ani
    ,,datki" nie mogą być włączane do budżetu wyborczego żadnego
    kandydata;
    6. Każdy z 5 finalnych kandydatów musi rozliczyć swój budżet
    wyborczy przed rozp. kadencji (nawet gdy przegra wybory).
    Tego wymaga sprawiedliwość - jw.;
    7. Każdy kandydat podpisuje zobowiązania wyborcze, które
    składa w sądzie i z których będzie rozliczony przez
    odpowiedni sąd po upływie jego kadencji. Reprezentant
    społeczności po zakończeniu kampanii wyborczej nie może
    niczego usuwać z listy zobowiązań wyborczych.
    W przypadku parlamentarzystów wyborcy w trakcie kadencji
    mogą zażądać podpisywania nowych zobowiązań - chodzi o
    formalną akceptację instrukcji głosowania jakie będą
    ustalane w powiatach i w dużych miastach. Odmowa podpisania
    takiej instrukcji powinna z automatu powodować
    unieważnienie wyboru danego posła i powołanie kol.
    kandydata. Gdy wyczerpie się wszystkich 5 kandydatów
    powinny być zorganizowane wybory posła (uzupełniające) z
    danego powiatu lub z wielkiego miasta.

    Każdy wybrany reprezentant (z wyjątkiem parlamentarzystów)
    rozp. swoją kadencję bilansem otwarcia, a kończy bilansem
    zamknięcia. Te bilansy weryfikuje Izba Kontroli (najwyższa,
    wojewódzka lub terenowa).

    W trakcie kadencji w każdej chwili każdy wyborca może złożyć
    wniosek do sądu w sprawie podejrzenia łamania zobowiązań
    wyborczych. Gdy sąd potwierdzi to podejrzenie, następuje
    unieważnienie wyborów i rozpisanie nowych wyborów. Natomiast
    wyrządzone celowo szkody będą podstawą do zasądzenia wyroków
    więzienia.

    Po każdej zakończonej kadencji odpowiedni sąd musi rozliczyć
    reprezentanta społeczności w czasie krótszym niż połowa
    kadencji. Dopiero to sądowe rozliczenie kończy kadencję.
    Rozliczenia wszystkich rządów wymaga sprawiedliwość.

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1