eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawokomorka i nauczyciel › Re: komorka i nauczyciel
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!news.ipartners.pl!news.nask.pl!newsfeed.gaz
    eta.pl!fu-berlin.de!uni-berlin.de!154-moo-7.acn.waw.PL!not-for-mail
    From: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: komorka i nauczyciel
    Date: 12 Feb 2004 20:49:53 GMT
    Lines: 54
    Message-ID: <s...@1...acn.waw.pl>
    References: <c0868f$4b8$1@news.onet.pl> <M...@n...tpi.pl>
    <c08o9e$bjp$1@nemesis.news.tpi.pl> <c0a8oe$p54$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@1...acn.waw.pl>
    <c0fepc$i9l$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@1...acn.waw.pl>
    <c0ged5$bde$1@inews.gazeta.pl>
    Reply-To: R...@a...waw.pl
    NNTP-Posting-Host: 154-moo-7.acn.waw.pl (62.121.94.154)
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.uni-berlin.de 1076618993 41047844 D 62.121.94.154 ([84963])
    User-Agent: slrn/0.9.7.4 (Linux)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:193728
    [ ukryj nagłówki ]

    In article <c0ged5$bde$1@inews.gazeta.pl>, Roman G. wrote:
    > Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl> napisał(a):
    >
    >> Co to jest 'teoria prawa szkolnego'? Tzn. gdzie konkretnie, w jakich
    >> aktach prawnych pojawia się termin 'władztwo pedagogiczne'?
    >
    > "(&#8230;)można wyróżnić w ramach zakładowych stosunków prawnych również sferę
    > władztwa pedagogicznego. Obejmuje ono cały zakres autorytatywnej i prawnie
    > wiążącej działalności organów oraz pracowników zakładu rozwijanej wobec
    > uczniów i wychowanków, a wynikających z samej istoty procesów wychowywania i
    > nauczania i procesami tymi motywowanej. Znajdą się w tych ramach wszelkie
    > tzw. wychowawcze i dydaktyczne polecenia, które przecież też mają swe prawne
    > odniesienia, odbywają się w ramach porządku prawnego i realizują prawne
    > zadania szkoły. Ujawnia się zatem możliwość ich oceny również w kryteriach
    > legalności, choć przed wszystkim są one czytelne w granicach pedagogicznie
    > pojętej celowości działania."
    > Janusz Homplewicz "Polskie prawo szkolne. Zagadnienia podstawowe." Warszawa
    > 1984 s. 93.

    No ale to żaden akt prawny nie jest.


    >> > Takie samo władztwo mają zresztą też inne osoby, którym rodzice
    > powierzają
    >> > swoje dzieci na dłuższy lub krótszy czas: babcie, dziadkowie, ciocie,
    >> > wujkowie, sąsiadki, wychowawcy w internatach, wychowawcy kolonijni, a
    > nawet
    >> > personel medyczny w sanatoriach i szpitalach - osoby te "w koniecznym
    >> > zakresie kontynuują zadania wychowawcze rodziców"
    >>
    >> Czy te osoby mogą np. wymierzać kary cielesne?
    >
    > Nie sądzę. Kontratyp karcenia małoletnich obejmuje chyba tylko rodziców, może
    > w pewnych przypadkach jeszcze dziadków - ale tu musieliby się wypowiedzieć
    > specjaliści prawa karnego.
    > Gdyby nie kontratyp, to zgodnie z literą prawa uderzyć dziecka nie wolno by
    > nawet rodzicom (W kk stoi: Kto uderza człowieka...)
    >
    > Chociaż z tymi rozstrzygnięciami sądów bywa różnie. Czytałem w prasie i o
    > uczącym w szkole księdzu, którego ponoć nie można było pociągnąć do
    > odpowiedzialności za stosowanie kar cielesnych. Prokuratura odmawiała
    > wszczęcia postępowania, argumentując, że jest to dopuszczalne karcenie
    > małoletnich.


    No więc jak się wyznacza granice tego 'władztwa pedagogicznego'? Za
    drzwi wywalić można? Wychowawczo na grochu klęczeć można nakazać?
    Wychowawczo i ku przestrodze innych powiesić na szyi delikwenta
    tabliczkę z napisem np. "Przepraszam, że przeszkadzałem nauczycielowi
    na lekcji. Więcej tego nie zrobię" i przegonić po korytarzu? W
    kozie po zajęciach zatrzymać można? Na pół godziny, godzinę
    czy pięć godzin? Itp.itd?

    Renata

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1