  • Data: 2007-07-21 19:18:27
    Temat: Re: Wjazd na działkę budowlaną
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0707211143470.3568@athlon64...

    > O ile wjazd na *DROGĘ* wydaje mi się być w Twoim opisie
    > zrozumiały (pewnie droga przy Twojej posesji ograniczeń nie ma), to
    > już wjazd na CHODNIK wcale taki oczywisty nie jest!

    Wydaje mi się - bo jak już pisałem, nie znalazłem żadnego unormowania
    prawnego w tej sprawie, że indywidualny zjazd powinien mieć taką samą
    nośność, jak jezdnia, a nie jak chodnik.

    > Być może - przytoczyłem tylko "stan faktyczny" w naszym przypadku :)
    > Na pewno pieniędzy na budowę zjazdu *w pasie drogowym i poza
    > terenem działki z budynkiem* nie wzięli "kolesie", bo musieliśmy
    > (współwłaściciele) zrobić go sobie sami.
    > Tylko dlatego się odzywałem - o tym że gmina ma "zapewnić wjazd"
    > w rozumieniu *zrobienia zjazdu* (a nie udostępnienia miejsca, gdzie
    > sobie swój zjazd zrobić wolno) nic mi nie było wiadomo, ba, nadal
    > nie wiem - bo podstawy prawnej nikt nie podał.

    To wynika z planu zagospodarowania terenu. W moim wypadku do mojej działki
    w planie zagospodarowania terenu przewidziano dwa wjazdy. Gdy ostatnio
    robili chodnik nie pytając o nic w miejscach wyznaczonych na planie
    zagospodarowania terenu zrobili wjazdy. Wjazd zrobili do szerokości pasa
    drogi. Z jednego z nich do mojego domku prowadzi wykonana przeze mnie droga
    z kostki. Drugi prowadzi "do lasu", to znaczy prowadził do dziury w płocie,
    którą zagospodarowałem w tej sytuacji na dodatkowy parking "dla
    przyjezdnych".

    > Przyjąłem że gmina słusznie kazała *nam* zrobić sobie wjazd.

    Od pasa drogi tak. Natomiast w obrębie ich terenu Ty sobie wjazdu zrobić
    nie możesz, bowiem nie dostaniesz na to nawet pozwolenia. Nie masz prawa
    dysponowania tym terenem. W praktyce, to różnie bywa i mało kto pamięta o
    tym, że droga, to też budowla.

    > O ile mi wiadomo zjazd *nie jest* skrzyżowaniem, więc podstawa podana
    > przez Roberta siakoś mi nie pasuje :(

    Nie jest skrzyżowaniem w żadnym wypadku. Podjazd do posesji to zgodnie z
    cytowanym przeze mnie rozporządzeniem jest "indywidualny zjazd" - opisany w
    §79.
    Zjazd indywidualny powinien mieć:
    1) szerokość nie mniejszą niż 4,5 m, w tym jezdnię o szerokości nie
    mniejszej niż 3,0 m i nie większej niż szerokość jezdni na drodze,
    2) nawierzchnię co najmniej twardą w granicach pasa drogowego,
    3) przecięcie krawędzi nawierzchni zjazdu i drogi wyokrąglone łukiem
    kołowym o promieniu nie mniejszym niż 3 m, lub skosem 1 : 1, jeżeli jest to
    zjazd z ulicy,
    4) pochylenie podłużne zjazdu w obrębie korony drogi dostosowane do jej
    ukształtowania,
    5) na długości nie mniejszej niż 5,0 m od krawędzi korony drogi pochylenie
    podłużne nie większe niż 5%, a na dalszym odcinku - nie większe niż 15%.

    Nie ma nic o nośności, z czego wnoszę, że powinna być taka sama, jak drogi,
    w której zjazd jest budowany. Rodzaje nawierzchni wymieniono w §141.2 tego
    rozporządzenia. Zjazdu tam nie ma wprost wymienionego. Co do nawierzchni
    chodnika (pkt 3), to napisano, że jest to część przewidziana dla pieszych i
    rowerów. Ponieważ zjazd nie jest do tego przeznaczony, to zakładam, że do
    tej grupy się nie zalicza. W pkt 2 wymieniono część nawierzchni
    przeznaczoną do postoju - moim zdaniem to też nie dotyczy zjazdu. A zatem
    moim zdaniem nasz zjazd należy zaliczyć do "jezdni". Stąd po analizie
    wywodzę, że powinien mieć taką samą nośność, jak pozostałą część jezdni, bo
    nie znalazłem nigdzie żadnego przepisu szczególnego.