  • 1. Data: 2007-07-19 16:12:21
    Temat: Wjazd na działkę budowlaną
    Od: "Sprzęt" <...@...pl>

    Witam

    Taki problem działka była zgłoszona w Gminie jako budowlana. Gmina robiąc
    chodnik nie zrobił zjazdu porządnego tylko z kostki. Dostali pismo, że jest
    to działka budowlana i zrobili porządny zjazd na tyle porządny, że po
    wjechaniu kilka razy samochodu z towarem wjazd przysłowiowo siadł! czyli
    ciężkie auto wbiło trelinkę przez to zrobiły się wyrwy w chodniku i jakies
    łobuzy ukradli kilka kostek do tego wjazd jest mocno niżej niż chodnik.
    Wiem, że Gmina miała obowiązek zrobić taki wjazd aby mogły jeździć po nim
    samochody ciężarowe z pełnym załadunkiem na budowę. Teraz Gmina żąda ode
    mnie naprawy chodnika, który rzekomo zniszczyłem. A jak miałem wjechac na
    działkę ?? Samolotem? Czy sa jakieś przepisy regulujące, że Gmina odpowiada
    za wjazd na działkę budowlaną i powinna go zabezpieczyć odopowiednio!
    Budując go? Proszę o info gdzie tego szukać w ustawach bo nie mam pojęcia.

  • 2. Data: 2007-07-19 20:57:28
    Temat: Re: Wjazd na działkę budowlaną
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Jul 2007, Sprzęt wrote:

> [...]
    > Wiem, że Gmina miała obowiązek zrobić taki wjazd aby mogły jeździć po nim
    > samochody ciężarowe z pełnym załadunkiem na budowę.

    Możesz podać podstawę prawną?
    Ja tak w sumie z ciekawości, bo jakoś awanturować się z sąsiadami
    już nie będziemy (patrz niżej), a nie jestem przekonany do tego
    co piszesz :)

> [...]
    > działkę ?? Samolotem? Czy sa jakieś przepisy regulujące, że Gmina odpowiada
    > za wjazd na działkę budowlaną i powinna go zabezpieczyć odopowiednio!

    Może źle zrobiłem że uwierzyłem gminie, ale nam wyjaśnili że zrobienie
    wjazdu to NASZA sprawa. Fakt, że wjazdu nie było w ogóle (działka nie
    miała "oficjalnie" nic wspólnego z wjazdem samochodów *na nią*).

    > Budując go?

    Powiadamiam uprzejmie, jako osobnik zamieszany w budowę "tylko" garażu
    (przez współwłaścicieli w małej wspólnocie, na własnym terenie), że
    owszem, wybudowanie wjazdu we własnym zakresie było jednym z warunków
    wykonania budowy.
    Możesz sprawdzić w oryginałach dokumentów - w szczególności
    w "uzgodnieniu warunków" (czy jakoś tak, piszę "z głowy czyli z niczego")
    tudzież w "decyzji o warunkach zabudowy" czy tam na pewno nic na temat
    wjazdu się nie zająknęli?

    > Proszę o info gdzie tego szukać w ustawach bo nie mam pojęcia.

    No to przepraszam, ale *skąd* wiesz że "Gmina miała obowiązek", skoro
    przepisu nie widziałeś na oczy?
    Albo zeznajesz ze "wiesz" i możesz podać podstawę prawną *lub* wskazać
    decyzję Gminy (lub innego właściwego organu), albo co najwyżej
    "przypuszczasz" - tak jak ja przypuszczam że Gmina miała prawo nam
    nakazać zrobienie wjazdu we własnym zakresie.
    I jeszcze kazali zapłacić za zajęcie pasa drogowego (1zł/m^2/dobę
    za jezdnię i 0,5 zł/m^2/dobę za chodnik i trawnik), tudzież sporządzić
    plan oznakowania i znaki (drogowe) sobie wynająć na okres prac!
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-07-19 23:26:22
    Od: "Sprzęt" <...@...pl>

    > No to przepraszam, ale *skąd* wiesz że "Gmina miała obowiązek", skoro
    > przepisu nie widziałeś na oczy?

    Wszyscy specjaliści budowlani mówią, że Gmina ma obowiązek. Szukam tylko
    konkretnego przepisu!!

  • 4. Data: 2007-07-20 06:49:22
    Od: "lolek" <k...@o...eu>

    Użytkownik "Sprzęt" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > Wszyscy specjaliści budowlani mówią, że Gmina ma obowiązek. Szukam tylko
    > konkretnego przepisu!!
    Ten wjazd mógł robić jakiś wykonawca na zlecenie gminy.
    Mógł zrobić fuszerkę, gmina odebrała, nie sprawdzała.
    To najczęstsza normalka bo mają powiązania.
    Jak uszkodzenie nastąpiło z powodu normalnej eksploatacji, to niech
    wukonawca naprawia. Gmina powinna innterweniować, inaczej
    dopuszcza się niegospodarności w zarządzaniu powierzonymi finansami.
    K.

  • 5. Data: 2007-07-20 08:36:42
    Od: "Sprzęt" <...@...pl>

> [...]
    > wukonawca naprawia. Gmina powinna innterweniować, inaczej
    > dopuszcza się niegospodarności w zarządzaniu powierzonymi finansami.

    I tak pewnie było. Tylko jak znaleźć odpowiedni przepis, że Gmina musi
    zrobić wjazd do działki budowlanej!!

  • 6. Data: 2007-07-20 20:30:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > I tak pewnie było. Tylko jak znaleźć odpowiedni przepis, że Gmina musi
    > zrobić wjazd do działki budowlanej!!

    Art. 25 Ustawy o drogach publicznych: "Budowa, przebudowa, remont,
    utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg różnej kategorii, wraz z drogowymi
    obiektami inżynierskimi w pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i
    organizacji ruchu, związanymi z funkcjonowaniem tego skrzyżowania, należy
    do zarządcy drogi właściwego dla drogi wyższej kategorii." Sprawdź, kto
    jest zarządcą tej drogi.

    Warunki, jakim powinien odpowiadać zjazd indywidualny są zawarte w
    ROZPORZĄDZENIU MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 2 marca
    1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi
    publiczne i ich usytuowanie. Jest tam kilka warunków, ale nie znalazłem
    osobnego zapisu o nośności, z czego w noszę, że powinna być taka sama, jak
    drogi.

    Co do pokrywania kosztów odbudowy zjazdu, to wyjaśnij urzędnikom, że jeśli
    już ktoś zniszczył podjazd, to nie Ty chodząc, tylko samochody przywożące
    materiał. Skoro uważają, że pojazdy te przekraczały dopuszczalny nacisk
    jednostkowy na zjazd (ciekawe, na jakiej podstawie), to niech powalczą z
    ubezpieczycielem tych samochodów.

  • 7. Data: 2007-07-21 07:19:43
    Od: "lolek" <k...@o...eu>

    Myślę że gdyby wykonanie tego fragmentu zjazdu nie należało
    do obowiązku gminy, to napewno by go nie zleciła wykonać.
    Inaczej, to pracownik gminy mógł by być oskarżony o wydawanie
    pieniędzy na jakieś cele prywatne.
    Wykonali zjazd - widać byli zobligowani. Musieli, bo budowali
    chodnik, więc w jego obrębie, na terenie będącym własnością gminy,
    zlecili utwardzenie terenu zjazdów. Tyle że gmina nie przypilnowała
    wykonawcy.
    Na gruntach będących własnością gminy - a chodnik jest ich -
    nie wolno Ci prowadzić jakichkolwiek prac budowlanych, remontowych.
    Trzeba by zapłacić gminie za zajęcie pasa chodnika, otrzymać
    pozwolenie, czasem zmienić organizację ruchu, zająć pas jezdni
    i znowu zapłacić. Na budowę wjeżdżają raczej normalne pojazdy.
    Jak one dostały się w pobliże posesji. Chyba normalną drogą. Jej nie
    naruszyły?
    Widocznie podjazd był spaprany i wszystkie w okolicy takie są.
    Może gmina ma kolesia (najpewniej), który zalożył sobie firmę wykonującą
    prace dla gminy. Przetarg zawsze wygrywa bo podaje niskie ceny na początku.
    W trakcie budowy podjazdów podwyższa aneksem koszty budowy
    motywując to no. koniecznością rozbiórki starych podjazdów, podmokłym
    terenem itp.
    Na koniec jego cena jest wysoka, mimo tego że nie wykonuje tych prac
    zgodnie z technologią. Np. mówi że wymienia podłoże na 50 cm, że daje
    kliniec, kamienie i pisaek, że zagęscza trzykrotnie.
    Natomiast wymienia podłoże na 20 cm, nie daje klińca, tylko trochę piasku,
    zagęszcza byle jaki tylko raz. Koledzy z gminy mogą dzelić się pieniędzmi
    i nikt tego nie sprawdza. Komisja odbiera robotę bez zastrzeżeń. .Pieniądze
    zmarnowane.
    Może nie zmarnowane, bo ma je wykonawca i kolesie.
    K.

  • 8. Data: 2007-07-21 09:11:54
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    Wezwij ich do naprawienia podjazdu uszkodzonego wskutek złego wykonania. :-)

  • 9. Data: 2007-07-21 09:53:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Jul 2007, lolek wrote:

> [...]
    > Trzeba by zapłacić gminie za zajęcie pasa chodnika, otrzymać
    > pozwolenie, czasem zmienić organizację ruchu, zająć pas jezdni

    Dokładnie tak to wyglądało w zakresi wykonywania wjazdu na posesję,
    o którym pisałem. Włącznie z zapodaniem planu zmiany organizacji
    ruchu i wynajęcia znaków we własnym zakresie.
    Ale, co również przytoczyłem, zjazdu nie było (wcale).

    > Na budowę wjeżdżają raczej normalne pojazdy.

    No nie takie "normalne" - np. w mojej okolicy na samą drogę wjechać
    mogą tylko lekkie (ograniczenie wjazdu sam. ciężarowych) i na
    wjazd betoniarki AFAIR trzeba ubiegać się o pozwolenie.

    O ile wjazd na *DROGĘ* wydaje mi się być w Twoim opisie
    zrozumiały (pewnie droga przy Twojej posesji ograniczeń nie ma), to
    już wjazd na CHODNIK wcale taki oczywisty nie jest!

    > Widocznie podjazd był spaprany i wszystkie w okolicy takie są.
    > Może gmina ma kolesia

    Być może - przytoczyłem tylko "stan faktyczny" w naszym przypadku :)
    Na pewno pieniędzy na budowę zjazdu *w pasie drogowym i poza
    terenem działki z budynkiem* nie wzięli "kolesie", bo musieliśmy
    (współwłaściciele) zrobić go sobie sami.
    Tylko dlatego się odzywałem - o tym że gmina ma "zapewnić wjazd"
    w rozumieniu *zrobienia zjazdu* (a nie udostępnienia miejsca, gdzie
    sobie swój zjazd zrobić wolno) nic mi nie było wiadomo, ba, nadal
    nie wiem - bo podstawy prawnej nikt nie podał.
    Przyjąłem że gmina słusznie kazała *nam* zrobić sobie wjazd.

    O ile mi wiadomo wzjazd *nie jest* skrzyżowaniem, więc podstawa podana
    przez Roberta siakoś mi nie pasuje :(

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-07-21 09:56:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Jul 2007, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > drogi właściwego dla drogi wyższej kategorii." Sprawdź, kto jest zarządcą tej

    Do ktorej części zaliczysz wjazd na posesję?
    Do "drogowego obiektu izynierskiego"?
    Skrzyżowanie przecież to nie jest!

    Pytam, bo jak opisałem w kilku postach obok, nam gmina kazała wjazd
    wybudować SAMEMU.

    > Warunki, jakim powinien odpowiadać zjazd indywidualny

    A to zgoda.
    Pytanie kto ma obowiązek go wybudować i w czyjej gestii jest jego
    utrzymanie.

    pzdr, Gotfryd