  • Data: 2017-12-23 20:58:00
    Temat: Re: Kamienica Waltzow
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 22-12-17 o 07:48, A. Filip pisze:

    > Od decyzji komisji powinna przysługiwać apelacja (konstytucyjna
    > dwuinstancyjność postępowania *sądowego* KRP-176.1 ) no chyba że zacznie
    > się wciskanie że komisja była drugą instancją albo że to było
    > postępowanie pozasądowe bez prawa do odwołania do sądu. To bez
    > specjalnych interwencji przez sądy jakie w Polsce są przez osiem lat
    > (dwie Sejmowe kadencje) się nie przebije IMHO.

    Sprawa tych kamienic ma o wiele głębszy początek, niż ich odbieranie po
    wojnie.

    Niemcy nie wydawali dla mordowanych w obozach koncentracyjnych osób
    narodowości żydowskiej aktów zgonu. O szeregu innych osobach, które
    zginęły w trakcie wojny nie wspominając, bo choć problem dotyczy w dużej
    mierze mienia pożydowskiego, to przecież nie tylko. Z tego też powodu
    teoretycznie osoby te żyją. Obecny kodeks cywilny jest z 1964 roku. Nie
    chce mi się analizować poprzedniego, tym niemniej sądzę, że poprzednie
    unormowana w analizowanym przeze mnie zakresie nie powinny być jakoś
    szczególnie inne.

    Zasadniczo spokojnie pod koniec 1955 roku można było za zmarłych uznać
    tych, którzy po wywiezieniu do obozu nie powrócili (vide art. 29 kc).
    Już nie wspominam, że wywiezienie do obozu śmierci można byłoby po jego
    wyzwoleniu spokojnie uznać za "inne szczególne wydarzenie" i już w 1945
    roku ludzi tych uznać za zmarłych z upływem 6 miesięcy od wyzwolenia
    (art.30 kc).

    Należało szukać ich spadkobierców, a w razie niepowodzenia przejąć
    mienie na gminy czy też Skarb Państwa i po prostu wpisać to w Księgi
    Wieczyste. To by ucięło spekulacje.

    Jesli nie to, to może słusznie, może nie, ale w każdym razie z upływem
    30 lat od końca wojny na mocy art.172 kc sprawa byłaby zakończona
    poprzez zasiedzenie w złej wierze. Ten ostatni termin upływał mniej
    więcej w połowie lat 70-tych i względy polityczne w mojej ocenie
    spowodowały, że nie zrealizowano tego.