  • Data: 2017-12-26 11:40:51
    Temat: Re: Kamienica Waltzow
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 24 Dec 2017 07:44:10 -0800 (PST), Adam Klobukowski

    > Nie. Było o ty niedawno w kontekście praw autorskich do dzieł Korczaka. Po wojnie,
    przyjęto prawo na podstawie którego datą zgonu osób o których nie znano faktycznej
    daty, przyjęto na rok po zakończeniu wojny (9 maja 1946). Więc jakoś oficjalnie
    musiano być to załatwione - inaczej niesamowite problemy by były do dziś, a jakoś
    problemu z tym nie ma.
    > Wracając do Korczaka, po samej wojnie ustalono jego datę zgonu wedle prawa, co
    miało wpływ na datę wygaśnięcia praw autorskich majątkowych. Natomiast później
    dokładnie datę jego zgonu ustalono (sierpień 1942). W związku z tym, fundacje
    zajmujące się wolnymi mediami, walczyły o zmianę jego oficjalnej daty zgonu, tak aby
    jego dzieła wcześniej przeszły do domeny publicznej (udało się: 27 marca 2015 Sąd
    Rejonowy Lublin-Zachód w Lublinie orzekł o uznaniu Janusza Korczaka za zmarłego 7
    sierpnia 1942).

    Tylko to jakby inne przedmioty.
    Majatkowe prawa autorskie wygasaja po 70 latach, a kamienica stoi
    nadal. Wlasciciel prawdopodobnie zginal, ale pewnosci nie ma, a jak
    zginal, to moze mial krewnych dziedziczacych spadek.

    Jesli wlasciciel sie jednak przez 30 lat kamienica nie interesowal, to
    zasiedzenie mozna by zastosowac ... tylko przez kogo - przez miasto,
    przez lokatorow, ktory czynsz ciagle placili ... miastu.

    J.