  • Data: 2024-05-14 08:21:03
    Temat: Prowadzenie działalności za kogoś - to legalne?
    Od: Tomaszek <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pracowałem jakiś czas temu w pewnej agencji ochrony zatrudniony na kilka
    (w ciągu roku kalendarzowego) umów zleceń. Kilka umów zleceń jak
    zapewne wiecie jest po to, żeby kombinować z wysokością składek na ZUS.
    Z każdym kolejnym podnoszeniem płacy minimalnej narzekali coraz
    bardziej, że składki ich wynoszą bardzo dużo i przestaje im się ten
    biznes opłacać. Aż wpadli na pomysł, że od nowego roku założą wszystkim
    jednoosobowe działalności gospodarcze i będą te działalności za nas
    prowadzić !!!
    W szczegółach wyglądało to tak:
    I. Pracownik zakłada jednoosobową działalność gospodarczą (dalej JDG),
    dostaje NIP i co tam jeszcze przy okazji takiej JDG się wydaje
    II. Z tym udaje się do wskazanego przez agencję oddziału banku i zakłada
    konto bankowe do prowadzenia takiej JDG
    III. Przekazuję do księgowości agencji ochrony:
    - decyzję o założeniu JDG
    - login i hasło do logowania do banku
    - skan dowodu osobistego
    - upoważnienie do prowadzenia księgowości świeżo utworzonej JDG

    Jak jeszcze nie pospadaliście z foteli po przeczytaniu tego, to dodam,
    że nie było innego wyjścia (innej formy zatrudnienia) niż zgodzić się na
    to. Jeśli ktoś się nie zgadzał to miał być zwolniony.
    Ostatecznie nic z tego nie wyszło, bo jak się okazało zdecydowana
    większość ludzi nie zgodziła się na i to agencja ochrony stanęła przed
    dylematem czy zostać przy umowach zlecenia czy... zamknąć się, bo nie
    byłoby kim obsadzić ochranianych obiektów, gdyż ponad połowa obsady nie
    zgodziła się na takie warunki. Zostało po staremu.

    Ciekawostki:
    - zarówno prezesostwo jak i koordynatorzy mocno naciskali na to, żeby to
    podpisać. Prawie oburzenie wywołała moja odmowa, zostałem wręcz idiotą
    nie chcąc się na to zgodzić. Baaaardzo im zależało
    - mam nagrane rozmowy telefoniczne, gdzie proponują mi to i coraz
    bardziej stanowczo im odmawiam:)
    - zadałem pytanie w księgowości czy będą mi rozliczać faktury gdy coś
    wezmę sobie ,,na firmę" to odpowiedzieli: ,,nie będzie takiej możliwości",
    Taki cyrk:)

    Zakładając jednak teoretycznie, że zgodziłbym się na to, to mam kilka pytań:
    1. Czy takie coś jest legalne ? (to nie byłoby firmanctwo?)
    2. Jeśli to nie jest legalne to kto popełnia czyn nielegalny? Ja czy oni?
    3. Czy sama propozycja czegoś takiego podpada pod jakiś paragraf?
    4. Chyba każdy bank ma w swoim regulaminie taki zapis, że nie wolno mi
    nikomu udostępniać danych do logowania osobom postronnym, bo nie biorą
    odpowiedzialności za operację wykonane przez te osoby. Czy w takiej
    sytuacji księgowa agencji ochrony byłaby osobą postronną czy nie?

    Co prawda nie pracuję już w tej firmie, ale patrząc na to co zamierzają
    zrobić w roku 2025 (pełne ozusowanie umów cywilnoprawnych) to sądzę, że
    nie jest to ostatnia tego typu propozycja z jaką się spotkam na rynku
    pracy, więc interesowałoby mnie jak to wygląda od strony prawnej.

    --
    t0maszek