eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoproblem z rozpatrzeniem reklamacji › Re: problem z rozpatrzeniem reklamacji
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.onet.pl!not-for-mail
    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: problem z rozpatrzeniem reklamacji
    Date: Thu, 14 May 2009 13:50:39 +0200
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 74
    Message-ID: <guh0ic$34e$1@news.onet.pl>
    References: <gufip9$icj$1@inews.gazeta.pl> <l...@z...router>
    <gugnrh$9jk$1@inews.gazeta.pl> <gugojs$9au$1@news.onet.pl>
    <gugsa1$sk$1@inews.gazeta.pl> <gugslf$muq$1@news.onet.pl>
    <gugtpu$7dm$1@inews.gazeta.pl> <gugunh$t8g$1@news.onet.pl>
    <gugvra$ghj$1@inews.gazeta.pl>
    NNTP-Posting-Host: dqb65.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1242301836 3214 83.24.161.65 (14 May 2009 11:50:36 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 14 May 2009 11:50:36 +0000 (UTC)
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.21 (Windows/20090302)
    In-Reply-To: <gugvra$ghj$1@inews.gazeta.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:588579
    [ ukryj nagłówki ]

    kuba pisze:


    > Innych możliwości nie ma. Z tego, co mówisz wynika, że sprzedawca mógłby
    > się ustosunkować do reklamacji i schować pismo do szuflady - przecież
    > się ustosunkował. Żeby oświadczenie woli z trzeciej kategorii wywarło w

    Co do zasady w tym przypadku jestem właśnie tego zdania. Z tym że
    potem na sprzedawcę spadł by ciężar dowodu, że ustosunkowanie się zaszło
    danego dnia. Nikt również nie broni klientowi zadzwonić do sprzedawcy i
    dowiedzieć się o odpowiedź, albo odwiedzić go w sklepie.


    > ogóle skutek prawny musi być komuś zakomunikowane - a jest
    > zakomunikowane wtedy, kiedy adresat mógł się zapoznać z jego treścią.
    >
    > Druga sprawa - nikt nie kwestionuje tego, że można się umówić na inną
    > komunikację niż listowną. Wtedy skuteczność oświadczeń woli będzie
    > oceniana wg uzgodnień stron. Z tego wniosek, że art. 61 ma charakter
    > względnie wiążący.
    >
    > Jeśli np. klient dogada się ze sprzedawcą, że informacja o uznaniu
    > reklamacji będzie do odbioru w jego siedzibie w dniu x, to oświadczenie
    > woli będzie skutecznie złożone w dniu x, jeżeli faktycznie będzie do
    > odbioru, niezależnie od tego, czy klient pofatyguje się do siedziby,
    > żeby się z nią zapoznać.


    A jeśli klient nie umówił się, to imho wysłanie listu powinno być
    uznane za ustosunkowanie się. Sam fakt wysłania listu jest dowodem na
    to, ze do ustosunkowania doszło.


    >
    >>> Znalazłem takie orzeczenie (nie wiem czy to miałeś na myśli - I
    >>> CR/1410/89), które każe przez analogię stosować zasady doręczania z
    >>
    >> Tak, o to mi chodzi. Było to w tej dyskusji
    >> http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo/browse_th
    read/thread/8e5d32ad7e8567fa/aa65c89e2d642919?hl=pl&
    q=orzeczenie+awizacja+group:pl.soc.prawo#aa65c89e2d6
    42919
    >
    >
    > Dzięki, przeczytam. Zwróć natomiast uwagę na to, że jeśli kiedyś padło
    > jakieś orzeczenie (nawet Sądu Najwyższego) to i tak trzeba to tego
    > podchodzić z dużą ostrożnością. Może np. ten wyrok spotkało się z
    > miażdżącą krytyką w doktrynie. Poza tym jest niepublikowane. Gdyby byli
    > dumni z orzeczenia w tak istotnej kwestii, to na pewno by je
    > opublikowali ;)


    Ja tylko przedstawiam swój punkt widzenia. Póki co nie spotkałem się
    z orzeczeniem kwestionującym je. Rozumiem, że teoretycznie ważny jest
    termin złożenia oświadczenia woli, niemniej jednak w tym przypadku
    stosuję wyjątek. Rozumiem również, że może to budzić kontrowersje przy
    rozważaniach teoretycznych.

    Na stronach federacji konsumentów możemy przeczytać:

    "W jakim terminie sprzedawca ma obowiązek załatwić reklamację?

    Ma obowiązek ustosunkować się do naszej reklamacji w terminie 14 dni
    kalendarzowych, liczonych od dnia następnego po dniu, w którym ją
    złożyliśmy. Nieudzielenie odpowiedzi w tym terminie oznacza uznanie
    reklamacji. Powinna być wtedy załatwiona tak, jak napisaliśmy w
    dokumencie reklamacyjnym. Nie jest jednak powiedziane, w jaki sposób
    mamy otrzymać odpowiedź, dlatego należy to ustalić i zapisać w
    dokumencie reklamacyjnym. Czas na udzielenie odpowiedzi przez sprzedawcę
    nie oznacza, że towar w tym właśnie czasie będzie naprawiony lub
    wymieniony. Powinno być to zrobione w odpowiednim czasie, a to zależy od
    rodzaju towaru i celu jego nabycia. Często jest to pole kon?iktów między
    sprzedawcami i konsumentami, bo przepisy nie są wystarczająco precyzyjne. "


    --
    Liwiusz

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1