  • Data: 2007-09-21 22:06:15
    Temat: Re: {prawo autorskie} Nazwisko autora na publikacji...
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 21 Wrz, 21:00, Olgierd <n...@o...com> wrote:

    > Nonsens. Autor może zastrzec podpisanie utworu pseudonimem, może także
    > rozpowszechniać go anonimowo.

    Może. Ale przeciez nie o to chodzi. Utwor musi byc podpisany, chyba ze
    autor wyrazi inne zyczenie. Nie jest tak jak sugerowal Gotfryd, ze
    autorowi przysluguje tylko prawo do zadania podpisania utworu.
    Przeciwnie, mimo braku stosownych zadan autora, wydawca ma obowiazek,
    w braku przeciwnych porozumien, umiescic jego "podpis" pod rygorem
    odpowiedzialnosci karnej.

    > Nie może zrzec się prawa do podpisania utworu,

    To prawda.

    > ale może zobowiązać się do niekorzystania z tego prawa.

    A wlasnie tu mam watpliwosci, czy takie zobowiazanie byloby w ogole
    wazne. W Polsce niemozliwe sa konstrukcje ghost-writerow i tym
    podobnych. Autor moze publikowac anonimowo, jesli zechce, ale uwazam,
    ze nie moze skutecznie zobowiazac sie do owej anonimowosci, gdyz
    naruszaloby to konstrukcje osobistych praw autorskich.