  • Data: 2007-09-22 00:17:29
    Temat: Re: {prawo autorskie} Nazwisko autora na publikacji...
    Od: "McClusky" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości
    news:j5uds4-4ub.ln1@ziutka.router...
    > Dnia 21.09.2007 McClusky <t...@o...pl> napisał/a:

    > No chyba napisano: wezwać do zaprzestania naruszania, pogrozić
    > odpowiedzialnością karną a jak nie zadziała złożyć zawiadomienie do
    > prokuratury. To rada jak najbardziej praktyczna. Kwestię finansową
    > reguluje art. 79 u.1 ale u Ciebie nie będzie to dwu czy trzykrotność
    > całej kwoty przeniesienia praw/licencji a ww. krotność kwoty jakiej byś
    > się dodatkowo domagał gdybyś miał wyrazić zgodę na publikację anonimową.
    >
    > --
    > Marcin

    Dziękuję Ci bardzo.

    Zastanawiam się zatem, jak w praktyce miałoby się zrealizować owo
    "zaprzestanie naruszania". Wszak w księgarniach, hurtowniach i na półkach
    nabywców znajdują się wciąż liczne publikacje, które "naruszają" (a te, w
    posiadaniu nabywców, będą naruszały i naruszały bez ustanku). Wycofanie
    naładu z dystrubucji, załatwia więc problem jedynie częściowo... i w sposób
    mnie niesatysfakcjonujący.

    Ponadto pozostaje kestia opublikowania mojego utworu pod innym nazwiskiem
    (przypominam, że wydwnictwo wydało dwa moje teksty - jeden jako utwór
    podpisany nazwiskiem innej osoby, a drugi niepodpisany w ogóle). To jest
    ewidentne przestępstwo, wnioskując z tego co tu się mówi, ale nie wiem, czy
    nie należy zwrócić się również do osoby, która została w nieuprawniony
    sposób umieszczona w jednej z tych publikacji jako autor (być może jest ona
    nieświadoma tej sytuacji), a która jest realną osobą, autorką wielu
    publikacji dla dzieci wydanych w wielu różnych wydawnictwach..? A jeżeli się
    zgłosić, to w jakiej formie? Z zarzutem, czy z informacją?

    Ponadto, w tym przypadku nawet zgłoszenie do prokuratury, w moim
    subiektywnym odczuciu nie naprawia mojej szkody (chyba, że sąd nakazałby
    wydawnictwu np: zniszczyć wszystkie istniejące dotychczas wydane
    egzemplarze, wydać teksty ponownie pod moim nazwiskiem i poinformować
    nabywców, iż egzemplarze, które już nabyli są błednie podpisane. Że o
    przeprosinach już nie wspomnę i rekompensacie finansowej tudzież... (w mojej
    opinii to byłoby najbardziej adekwatne zadośćuczynienie, bo najbardziej
    dotkliwe :-)).

    I po trzecie... Wy (z całym szacunkiem) prawnicy (z punktu widzenia laika)
    dość swobodnie operujecie pojęciami typu: "wezwać do zaprzestania", "złożyć
    doniesienie", itp. Jednak mnie chodziło o bardziej praktyczne (czyt.
    życiowe) podejście do tematu... :-) Wiadomo, że pisma pismami, formalności
    formalnościami, a indagowane wydawnictwo, to konkretne osoby, które lub się
    będą odgrażać, pójdą na wymianę ciosów, zlekceważą, albo będą wydzwaniać z
    prośbami (groźbami) o "odstąpienie od czynności". I ja po prostu nie wiem
    jaka jest praktyka "życiowa" w takich sytuacjach :-) Czy po prostu zadzwonić
    i się grzecznie spytać o co chodzi, czy może zadzwonić i przywalić od razu z
    grubej rury i z awanturą, czy może ograniczyć się do suchych, zimnych i
    podszytych jadem i zemstą formalności?

    Wiem, że to trudne pytania, gdyż nie dotyczą w sensie czystym dziedziny
    prawa, a raczej faktycznego sposobu "realizacji zapisów prawa", normalnej,
    "zwykłej i ludzkiej" (a nie jedynie papierowej i formalnej) strony
    dochodzenia do sprawiedliwości i po prostu mądrego reagowania na wydarzenia
    oraz podejścia pragmatycznego w odniesieniu do zastanych faktów.
    [hmmm... chyba tu pojechałem bez trzymanki trochę :-)]

    Mam nadzieję, że mnie ktoś rozumie... :-)

    McClusky