  • Data: 2007-09-21 22:45:39
    Temat: Re: {prawo autorskie} Nazwisko autora na publikacji...
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 21.09.2007 McClusky <t...@o...pl> napisał/a:
    > Rozumiem zatem, że zarówno opublikowanie moich tekstów pod innym nazwiskiem,
    > jak i opublikowanie ich bez podania mojego nazwiska jako autora (nie
    > podpisywałem zrzeczenia się prawa do podawania mojego autorstwa w
    > publikacjach - więc domyślnie publikacja powinna zawierać również moje
    > nazwisko), noszą znamiona przestępstwa, tak?

    Tak.

    > Niestety nie odnalazłem dokumentów (umów) dotyczących tych tekstów. Z tego
    > co sobie przypominam, to zdaje się wydawnictwo nie odesłało mi podpisanych
    > przez siebie kopii (o co specjalnie nie zabiegałem, skoro zapłacili -
    > sądziłem, że prawo autorskie domyślnie broni interesów autora przy braku

    Tak jest. Umowa (jej kopia) potrzebna jest tu Ci głównie ze względów
    praktycznych (aby wiedzieć co w niej jest).

    > umowy - nie spodziewałem się, że wydawnictwo wytnie taki numer). Wystawiałem
    > natomiast fakturę VAT za usługę wykonania dzieła (jest ślad w dokumentach w
    > postaci faktury i przelewu bankowego tyułem wynagrodzenia za napisanie
    > tekstów). Czy zatem ja muszę udowadniać swoje autorstwo, czy wydawnictwo
    > musi udowodnić, że nie jestem autorem, aby się wybronić?

    Tak, musisz udowodnić swoje autorstwo bo jest to twierdzenie z którego Ty
    wywodzisz skutki prawne. Masz jakiś świadków, rękopisy, próbne wydruki? Na
    przyszłość i najprościej: bierzesz tekst w dowolnej postaci (płyta,
    wydruk) zaklejasz porządnie w kopercie i ślesz do siebie poleconym. Potem
    taką nienaruszoną kopertę trzymasz w bezpiecznym miejscu. Są też inne
    sposoby (specjalne koperty, depozyt u notariusza).

    > P.S. Ponownie proszę o rady jak p r a k t y c z n i e tę kwestię
    > rozwiązać? Czy mogę żądać od wydawnictwa rekompensaty finansowej?

    No chyba napisano: wezwać do zaprzestania naruszania, pogrozić
    odpowiedzialnością karną a jak nie zadziała złożyć zawiadomienie do
    prokuratury. To rada jak najbardziej praktyczna. Kwestię finansową
    reguluje art. 79 u.1 ale u Ciebie nie będzie to dwu czy trzykrotność
    całej kwoty przeniesienia praw/licencji a ww. krotność kwoty jakiej byś
    się dodatkowo domagał gdybyś miał wyrazić zgodę na publikację anonimową.

    --
    Marcin