    From: "Roman G." <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: filmowanie w szkole
    Date: Mon, 29 Nov 2004 19:13:50 +0000 (UTC)

    Maciek Grochowski <g...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Mylisz pojecia. Nigdzie nie jest powiedziane, ze br4k jest pseudokibicem,
    > i nie wiadomo czy ma czeste kontakty z policja. Sytuacja miala miejsce w
    > szkole a nie na komendzie

    Postaraj się zrozumieć konwencję, w jakiej się wypowiedziałem, i powód, dla
    którego zadałem tak sformułowane pytanie, opierając się na pewnej analogii

    > nie wspomne juz nawet o "malej" roznicy miedzy
    > uprawnieniami nauczyciela a policjanta. Chyba taka jest, niesadzisz??

    No to znajdź mi dla policjanta tę podstawę prawną do wydania zakazu.

    > W tym przypadku sytuacja takze nijak ma sie do tematu. W takim przypadku
    > jestes opiekunem prawnym

    Prowadzący rodz.d.dz. nie ma uprawnień wynikająch z k.r.o. Potrafisz znaleźć
    dla niego podstawę prawną dla tego typu działań?

    Wychowanie to wychowanie - zgodnie z definicją w słowniku języka polskiego i
    powszechnym rozumieniem znaczenia tego pojęcia. Nie ma nigdzie powiedziane,
    że wychowanie w odniesieniu do nauczyciela to termin, który ustawodawca każe
    rozumieć inaczej niż potocznie.

    Jako wychowawca - obojętnie gdzie - nie życzę sobie być potajemnie nagrywany
    przez nikogo, tym bardziej przez moich podopiecznych!

    > Obecnie nauczyciele sa rozliczani na podstawie ocen,
    > tematow wpisanych w dziannikach i bywaja obserwowani przez dyyrekcje,
    > kuratorium lub ich przedstawicieli. Czy to nie smieszne.

    Dlaczego śmieszne? Taka obserwacja dokonywana jest przez fachowców i ma na
    celu podnieść jakość pracy nauczyciela, a nie wyśmiewać się z słow, jakich
    używa. W dobrej, nie w złej wierze. Widzisz różnicę?

    > Rozbrajajacy argument. Zobacz wiadomosci, reportaz lub jakikolwiek film
    > dokumentalny. Wiele postaci w tych programamch jest takze nagrywanych bez
    > ich wiedzy i zgody. To takze jest nieporawne moralnie?

    To nie jest nagrywanie wychowawcy przez wychowanka.

    > na potrzeby tego tematu odbylem rozmowe z moja mama, ktora jest
    > nauczycielka. Ze zdaniem panskim sie nie zgadza, wiem, ze to takze nie jst
    > wybitny argument jednakze chcialbym przekazac opinie nauczyciela z
    > dlugoletnim stazem :-)

    Szerokie koła rozmaitym hołdują mniemaniom.
    Jeżeli Twojej mamie nie przeszkadzałoby bycie nagrywaną przez niezbyt
    życzliwie nastawionych do niej uczniów, jeśli uważa, że w takich
    okolicznościach możliwy jest normalny wychowawczy wpływ nauczyciela na
    ucznia, normalna i rzetelna nauczycielska praca, jeśli nie sądzi, że jest to
    objaw braku szacunku ze strony uczniów, to ja nie mam więcej pytań.

    W pracy wychowawczej chodzi o stworzenie osobistych więzi, zdrowych relacji
    międzyludzkich między wychowawcą a wychowankiem.
    Nie ma tu miejsca dla urządzeń rejestrujących, chyba że obie strony wyrażają
    na to zgodę.

    RG