  • Data: 2004-12-02 08:52:29
    Temat: Re: filmowanie w szkole
    Od: "Roman G." <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Nie mogę mu zabronić, więc muszę pozwolić.

    ;-)

    > Sprawa problematyczna jest nawet z telefonami komórkowymi, bo tak
    > naprawdę, to nie wiadomo do końca z czego wynika prawo policjanta
    > do odebrania takiego telefonu lub zakazania jego używania.

    Ale odbieracie, zakazujecie, prawda?

    (...)
    > Dokąd nagrywa to, co widzi, to nie widzę w tym nic niestosowanego.

    Taaa...
    Znasz powiedzenie: "Kiedy dziecko pyta, czy je kochasz, przytul je, gdy
    pyta, kto tu rządzi - pokaż mu!"?

    Ciekawe takie wychowanie i ciekawa placówka wychowawcza, w której wychowanek
    biega za mną wbrew mojej woli z kamerą, a ja jestem ubezwłasnowolniony.

    W pracy też mogę nagrywać szefa ukradkiem lub nawet jawnie - wbrew jego woli?

    > A mógłbyś rozwinąć myśl na temat tych poleceń dydaktycznych kierowanych
    > przez dyrektora szkoły bezpośrednio do ucznia?

    Przykład:
    "Ponieważ od kilku nauczycieli mam informację, że naukę sobie ostatnio
    trochę odpuściłeś, jutro chciałbym zobaczyć w szkole twoją mamę."

    > Polecenia dydaktyczne mnie osobiście kojarzą się z regulowaniem procesu
    > dydaktycznego. A ten przecież prowadzą nauczyciele.

    I ich polecenia - na mocy delegowania uprawnień - wynikają także z władztwa
    zakładowego.

    > Podobnie z płaszczyzną wychowawczą

    Przykład:
    "Oddaj mi te papierosy!"

    > czy "motywowaną względami opieki nad uczniami"

    Przykład polecenia:
    "Oddaj mi ten scyzoryk!"

    > Rzecz w tym, że ta zgoda nie jest wymagana.

    Jeżeli nagrywanie wychowawcy bez zgody prowadzi do wychowania człowieka,
    jakiego wychowawać nie chcemy, to ta zgoda musi wymagana, a uprawnienia do
    żądania takiej zgody wynikają dla nauczyciela z ustawowych delegacji do
    wychowania właśnie.

    > wymagana na upublicznianie. I nie ja Prawo Autorskie normujące również przy
    > okazji ochronę wizerunku pisałem, więc jeśli masz w tym względzie uwagi, to
    > kieruj je pod adresem ustawodawcy.

    Ja sprawy w ogóle nie rozpatruję pod kątem Prawa autorskiego.

    > Próba wymuszania respektowania bzdurnych i pozbawionych podstaw prawnych
    > zarządzeń

    Co do podstaw prawnych - one istnieją i mają rangę ustawową, co zaś
    do "bzdurnych":

    Zakaz rejestracji przebiegu lekcji nie ma na celu jedynie ochrony
    nauczyciela, ale także innych uczniów. Wyobraź sobie, że Twoje dziecko staje
    się w klasie tzw. kozłem ofiarnym, inni naśmiewają się z jego zachowań do
    tego stopnia, że przynoszą na lekcję kamerę, ukradkiem utrwalają jego
    słabości - dukanie przy odpowiedzi na przykład, rzucają w niego papierkami i
    rejestrują jego bezradność - potem mają materiał do kolejnych docinków.
    Mogą też nagrywać wcale nie słabości. Uczeń deklamuje wiersz, wczuwa się do
    tego stopnia, że łzy stają mu w oczach. Potem po szkole krąży dokonane
    ukradkiem nagranie.

    Nagrywanie innych osób - obojętnie kogo - bez ich zgody jest niekulturalne
    (chyba że w tzw. celu wyższym), przekracza granice dobrego smaku i w ramach
    zadań wychowawczych szkoły wychowawca nie może na to uczniom pozwolić.

    > Zarządzenie dyrektora szkoły wprowadzające regulamin, to też forma "aktu
    > władzy".

    Ale nie decyzja administracyjna, nie można więc mówić o nadużyciu uprawnień
    przez funkcjonariusza publicznego.

    RG