    Date: Fri, 2 Sep 2022 16:38:45 +0200
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: dezubekizacja

    W dniu 02.09.2022 o 15:51, J.F pisze:
    > iekawie macie w tym Nowym Sączu.
    > Jakas ukryta opcja żydowska?
    >
    > Bo ...
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Pomniki_ofia
    r_Zag%C5%82ady_%C5%BByd%C3%B3w_w_Polsce

    Ten wykaz nie jest na pewno kompletny. Wypisałem Ci trzy na 200 metrach.
    Po sąsiednich miejscowościach jest masa tych pomników. WIKI ma swoje
    przypadłości.

    Kiedyś redagowałem tam artykuły, ale od pewnego czasu już tego nie
    robię. Wydaje mi się, ze obecnie właśnie ta fajna idea trochę się
    wypatrzyła. Po prostu nie chce mi się "przepychać" z idiotami. Mnie
    zajmie kilka godzin zebranie materiału i napisane czegoś, a potem
    oszołom napisze, ze notka biograficzna - fakt autentyczny sprzed
    miesiąca - jest plagiatem. Co mogę nowatorskiego wymyślić w notce, że
    gość urodził się, dowodził w takich latach takimi okrętami i zmarł. No i
    powołałem się na stronę Gminy, bo akurat taka znamienita postać u nas
    zmarła i opublikowali jego "życiorys". Na WIKI był "martwy" odnośnik, to
    chciałem dopisać, bo potem zniknie ze strony Gminy.

    Innym razem pisałem opinię i oglądałem "granaty". Miałem je przed sobą.
    Chciałem dopisać kilka słów do artykułu, bo granat amerykanki i
    brakowało kilku szczegółów. A tu ktoś publikacje zablokował, bo brakuje
    źródeł. Rozważałem wysłane mu tego granatu i niech sobie go sam obejrzy.
    I tak co jakiś czas. Tu też pewne mógłbym choćby te trzy pomniki dodać,
    ale zaraz się jakiś idiota tam obudzi i mu coś nie bedzie pasowało.

    > To jakby mocno ponad srednia wyskoczyliscie.

    Nie, moim zdaniem na WIKI nie ma ich. Bo naprawę z głowy mogę jeszcze
    wiele wymienić. Tylko nie chce mi się szukać. Nigdy jakoś szczególnie
    się tym nie interesowałem i nie analizowałem, czy to tylko pomordowanych
    Żydów, czy razem z Romami przykładowo. U nas w każdej większej
    miejscowości jest jakaś pamiątka, bo w Galicji ich mnóstwo mieszkało.
    Zazwyczaj gdzieś jest jakaś tablica, czy pomnik.

    > Przy czym pomnik w Treblince, Bełzcu i Warszawie nie dziwi.
    > I jeszcze pare obozow zaglady i gett mielismy.

    Wiesz, jeśli jest jakiś fundator i uwieczniana idea ne jest szczególnie
    zła, to w sumie komu to przeszkadza? Jak u nas ten ostatni planowało, to
    sugerowałem, że skoro ma być w przestrzeni miejskiej, to może dopisać i
    nieżydowskie ofiary. Znane są nazwiska pewnie kolejnych pół tysiąca
    sądeczan pomordowanych jako zakładnicy, bo u nas partyzantka dość
    prężnie działała. Ale nie spotkało się to z aprobata.

    > Z pewnym zdziwieniem widze tez dwa u mnie
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Plac_Bohater%C3%B3w_Ge
    tta_we_Wroc%C5%82awiu
    > nawet trudno mi powiedziec gdzie to jest
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomnik_Pami%C4%99ci_Of
    iar_Nocy_Kryszta%C5%82owej
    > jakis taki malo holocaustowy ...

    Bo nie zwracamy na to uwagi.

    > No ale google znajduje tez
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomnik_Pami%C4%99ci_o_
    Zag%C5%82adzie_Rom%C3%B3w_w_Borz%C4%99cinie
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Dzie%C5%84_Pami%C4%99c
    i_o_Zag%C5%82adzie_Rom%C3%B3w
    > http://muzeum.tarnow.pl/na-bister/birkenau-pomnik/
    >
    > i kopalnia
    > http://muzeum.tarnow.pl/na-bister/

    > Na pewno nie zwracam, ale tez jak widac - jakies takie rzadkie
    > (nie dotyczy NS) i niewyrazne .. tzn kilka wyraznych jest,
    > ale co to jest na 38 mln kraj ..

    Po pierwsze obecna Polska nie pokrywa się z tą sprzed 1939 roku. Trzeba
    by zbadać temat podobnych pomników na naszych utraconych wschodnich
    terenach. Przecież tam Niemcy też mordowali Żydów.

    Z kolei "Ziemie Odzyskane", to pewnie z Żydów zostały opróżnione, zanim
    tam Polacy przyszli. To nie jest tak, jak w Sączu, że to była 1/3
    populacji i pozostali sądeczanie po prostu ich pamiętali. Bo mnie akurat
    "zwisa", jakiego wyznania jest sąsiad. No i stąd jednak są ludzie,
    którzy w tych zamordowanych bardziej sąsiada widzą, niż Żyda.

    Inna sprawa, że Sącz w oczach Żydów jest taki trochę szczególny. Tu jest
    pochowany twórca jakiegoś odłamu i on dość regularne tu "pielgrzymują".
    Mniej więcej, jak Katolicy do Częstochowy. No i wydaje mi się, że takich
    pomników będzie więcej tam, gdzie mieszka większa społeczność żydowska.
    Bo pewnie w Gdańsku też Żydów mordowano, ale szanse na to, że fundator z
    Nowego Sącza pojedzie o Gdańska i ufunduje pomnik są pewnie mniejsze.

    --
    Robert Tomasik