    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nowy regulamin serwisu PKP
    Date: Thu, 22 Jun 2023 19:23:20 +0200
    <u6g62u$16aa3$2@news.icm.edu.pl> <3JNiM.18$tgGc.2@fx01.ams1>
    <u6hojm$18thq$3@news.icm.edu.pl>
    <b...@g...com>
    <u6i980$19qiv$1@news.icm.edu.pl> <u6mnut$p1i$1$cef@news.chmurka.net>
    <u6mtt3$s8h$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <u6n2t1$uvi$1$cef@news.chmurka.net>
    <u6n8k6$2tr$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <urMjM.17296$Ug65.7985@fx11.ams1>
    <1mjvgi8bcioc$.k0o1ssbk3vp8$.dlg@40tude.net>
    <u6phbb$fqr$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <e0gl6wdobnwk.1tk2vu4ciixl8$.dlg@40tude.net>
    <u6q6nj$sl5$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <1...@4...net>
    <u6qlfh$akb$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <8v6lqgjs47hf.10avzsuq0e9e7$.dlg@40tude.net>
    <u6vbqe$anp$1$RTomasik@news.chmurka.net>

    On Wed, 21 Jun 2023 19:27:21 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Każda karta rachunek rozliczeniowy technicznie ma. Przynajmniej o ile
    > się orientuję w polskich bankach. I daje się przykładowo wprost na ten
    > rachunek dokonać wpłaty.

    Kredytowe jakos tak, aczkolwiek cos mi chodzi po głowie, ze bodajze
    mbank długo ukrywał ten numer.

    No ale skąd sklep miałby ten numer znac?

    > Oczywiście, że przez jakąś zagraniczną. To, przez kogo rozlicza się
    > Twoja płatność masz napisane na tzw. slipie.

    No i masz tam napisane np Polcard, albo eService, albo Elavon ...

    > Dawno to było i mogę coś
    > pokręcić, ale generalnie okazało się, że przynajmniej w Azji była
    > możliwość obciążenia karty płatniczej rekurencyjną płatnością do jakiejś
    > tam kwoty bez konieczności każdorazowej aprobaty. Coś, jak u nas
    > transakcje do 50 zł bez PIN-u swego czasu. Ja coś takiego zaaprobowałem
    > nieświadomie.

    Na ile sie orientuje, to cos takiego było "od zawsze".
    I nawet zastrzezenie karty nie pomaga ... no ale po pewnym czasie
    karta powinna byc skasowana z systemu.

    > Top nie jest tak, że jak płacisz w sklepie, to obciążenie idzie do
    > rachunku bankowego Twojego banku. O ile VISA przewidywała taką operację,
    > to w Polsce ta usługa nie była znana.

    Eee - chyba bardzo znana. Wszak sporo kart u nas to debetowe.

    > A tu z automatu naliczało się 20
    > zł co 6 miesięcy i wykonywała transakcja bez mojej aprobaty. Robiło się
    > to "w warstwie" rozliczeniowej instrumentu płatniczego i sama zmiana
    > numeru karty nic nie pomogła, bo to nie była generowana przez nich
    > płatność. To się generowało w banku i szedł przelew.

    O ile takie cuda (Polecenie Zapłaty ?) jak najbardziej są stosowane,
    to sklep musialby chyba znac numer konta bankowego, i miec dostęp do
    systemu KIR.

    > Sprawa naprawdę
    > grubo została postawiona, bo się okazało, że to nie była kwestia mojej
    > osoby, tylko wielu ludzi. Nasze regulaminy bankowe w ogóle o tym nie
    > mówiły i tego nie przewidywały, bo nawet "bezpieczniki" w bankach o
    > takim czymś nie wiedziały. Za to tamta firma to obczaiła i regularnie
    > obciążali w ten sposób rachunki. Z kolei ludzie przeważnie tych drobnych
    > kwot nawet nie zauważali.

    Jest to powszechnie stosowany sposób w swiecie kart, np

    https://prenumerata.wyborcza.pl/
    https://help.netflix.com/pl/node////116380

    tylko ze IMHO wlasnie na numerach kart to działa.

    No coz, wierzę, ze wymyslili cos nowego.

    > Wiem. To nie tak, że ja mam jakąś pojedynczą sprawę. M y z jednego dnia
    > mamy czasem po kilka takich i naprawdę bez większego pudła jesteśmy w
    > stanie ocenić, co ma sens, a co nie. Największy problem jest, jak
    > przyjmuje to jakiś policjant, co nie zweryfikuje nic. I tak to trzeba
    > zrobić, tylko zawiadamiający liczy na jakieś cuda, a po 30 dniach
    > dostaje postanowienie o odmowie wszczęcia z uwagi na brak cech
    > przestępstwa. A mógłby już mieć nakaz zapłaty.

    No jak?
    Az takie szybkie nasze sądy nie są, chyba, ze ten e-sąd w Lublinie ...

    I co potem z nakazem zapłaty?

    > Nie rozumiesz i w tym, problem. W trakcie czynności sprawdzalnych nie
    > możesz wezwać, nie możesz przesłuchać świadka (chyba, że
    > pokrzywdzonego), a tym bardziej postawić zarzutu. Naprawdę ciężko się
    > dyskutuje merytorycznie z kimś, komu się wydaje, że zna proces karny, bo
    > poczytał sobie mądrości internetowych. Możesz wysłać dzielnicowego, czy
    > innego policjanta, by porozmawiał.

    O widzisz, a wczesniej sugerowałeś, ze nie możesz.

    Ale ... ta rozmowa, to w jakim trybie? :-P

    > I ten sprzedający się dowie, ze
    > spośród tysięcy pokrzywdzonych jeden poszedł na Policję - odeśle mu
    > kasę. Pozostałe tysiące nadal są pokrzywdzone - jeśli to faktycznie
    > oszust. To nie jest satysfakcjonujące rozwiązanie.

    Jasne. Lepiej tych kilku przekonac, zeby się zmyli i d* nie zawracali.
    Statystyki jeszcze popsują, albo co ...
    Bo odczekac 30 dni i odmowic z braku cech przestępstwa, to chyba
    jednak nie tak prosto, i cos trzeba zrobic.
    Najgorzej, jak jakis początkujący policjant sie nie zna i spisze,
    zamiast dyskretnie spławic ...

    To na co czekacie?
    Az was Allegro powiadomi, ze tu o grube tysiące jest sprawa?

    J.