    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Licencja Microsoftu
    Date: Thu, 19 Nov 2009 10:43:27 +0100
    <hdsn3s$qfq$1@news.interia.pl> <hdsrn1$80q$11@inews.gazeta.pl>
    <o...@c...brudna.chmurka.net>
    <hdtsas$599$1@atlantis.news.neostrada.pl> <4b027470$1@news.home.net.pl>
    <hdtvoh$qi8$1@nemesis.news.neostrada.pl> <4b02802a$1@news.home.net.pl>
    <5...@f...googlegroups.com>
    <he07km$6rc$2@news.interia.pl> <he0lsb$gee$7@achot.icm.edu.pl>
    <he0ohf$qfd$1@news.interia.pl> <he1aim$42j$1@achot.icm.edu.pl>
    <he1h9k$nva$1@news.interia.pl> <5...@j...huge.strangled.net>
    <he2rlc$hnm$1@inews.gazeta.pl>

    Andrzej Adam Filip pisze:
    > Dlaczego niepełnosprawni nie zapłacą sami za te wszystkie
    > kosztowne "podjazdy i schodki" których przygniatająca większość
    > społeczeństwa wcale nie potrzebuje? :-)

    No owszem, cenna uwaga! Podjazdy i schodki to jeszcze pikuś, bo to jest
    jednorazowa w miarę inwestycja. Ale coraz częściej w urzędach można
    spotkać stanowisko do rozmów migowych. I baba siedzi, bierze kasę i
    czeka, bo raz na kwartał przyjdzie ktoś migowy. Podczas gdy tak naprawdę
    większość ,,migowców'' ma kogoś w domu, z kim może przyjść za tłumacza.
    I baba bierze kasę za dyżur na wszelki wypadek.

    Tylko, że w temacie niepełnosprawnych mamy do czynienia z:

    a) większą społeczną akceptacją robienia im dobrze

    b) większą populacją niepełnosprawnych niż linuksiarzy. Zwłaszcza, że
    mówimy tu o linuksiarzach desktopowych (ile takich? 2% społeczeństwa to
    maks), którzy prowadzą przedsiębiorstwo powyżej 5 zatrudnionych i do
    tego postanowili nie mieć ani 1 windowsa (co jest bardzo trudne, bo
    oferta choćby oprogramowania księgowego pod linuksy jest śmiechem na
    sali). W efekcie spadamy do ilu chętnych? 0,01%?

    > Tu nie chodzi o opłacenie wersję open source tylko o:
    > a) o to by ZUS nie robił za "ewidentnego naganiacza Microsoftu"
    > [który firmą polską to z pewnością nie jest]

    Ale on nie robi za naganiacza. Wszyscy rzucili się na ZUS, bo znany. Ale
    weź sobie dowolny program w szpitalu np. Tam gdzie pracowałem jest też
    wyłącznie windows i oprogramowanie pod to. Nie tylko obsługa pacjentów,
    szpitala, ale nawet oprogramowanie do maszyn badających bezdech.
    Generalnie Windows jest platformą powszechnie dostępną i pod nią się
    robi oprogramowanie. Choćbyś nie wiem jak fanatycznie kochał inne
    systemy, niestety robienie uniwersalnie nie jest rozwiązaniem. SIO jest
    robione w Jawie, żeby niby było uniwersalne. A że i tak w szkołach nikt
    nie korzysta z wersji linuksianej to detal. Tylko, że za tę
    uniwersalność płacą wszyscy windziani userzy, bo jawa
    śliiiiiiiiiiiiiiiiiimaczy jak cholera. A to prosty programik do
    duperelek. Płatnik w Jawie by był tragedią nad tragediami. Już teraz za
    wolno weryfikuje na słabszych maszynach.

    > b) by ZUS nie zachowywał się jak "pies ogrodnika" uniemożliwiający innym
    > napisanie wersji na Linuksa/BSD/Maca/.....

    Bo to kosztuje. Teraz system wiadomo z czym współpracuje i wiadomo
    jakiej jakości generowane są dokumenty. A jak dopuścisz dowolne coś, to
    powstaną odwieczne scysje... Winny ZUS czy winny skopany soft. A tak
    wiadomo, że ZUS i jak coś jest nie tak, to można szukać babola w swoim
    systemie.

    Uniwersalny system oznacza o wiele większe nakłady inwestycyjne na
    opracowanie naprawdę betonowego systemu, który będzie sobie radził z
    dowolną sieczką. Teraz nie musi. Teraz weryfikacja danych spoczywa na
    programie klienckim, a serwer może tylko przyjmować dane i już. Przy
    innych klientach weryfikacja będzie spoczywała na serwerze, co w skali
    przerobu, jaki ma ZUS jest naprawdę ogromnym kosztem.

    Dominik & Co pisze:

    > Daj spokój- to niejaki Tristan, neofita MS,

    Neofita? Używam produktów Microsoftu od 1992 roku.

    > teraz zaciekle
    > zwalczający OS.

    Zaciekle zwalczający? W moim komputerze jest stado OpenSource. Jakbyś
    zadał sobie trochę trudu, to byś nawet znalazł w sieci dowody na to, że
    przez parę lat wręcz aktywnie promowałem rozwiązania OpenSource na
    różnych konferencjach.

    Tylko co innego promowanie i wybór z własnej woli, jeżeli jest to
    uzasadnione, a co innego wymuszanie ustawowe za kasę narodu.

    > Poza tym socjalista, państwo z założenia wie,
    > co lepsze dla obywatela.

    Ależ słowa o wiedzeniu państwa nie mówiłem.

    > Więc i Płatnik musi być CS,

    Nie musi. Tylko nie uważam, żeby było wskazane aby cały naród płacił za
    zachcianki sporej mniejszości.

    > bo Państwo
    > wie lepiej, a poza tym jest pod Najlepszy z Systemów.

    Owszem, do tych zastosowań najlepszy.
    --
    Przemysław Adam Śmiejek