eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoKorelacjaRe: Korelacja
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!news2.arglkargh.de!news.mixmin.net!aioe.org!CUYQmDmDPwU6E
    rFbFrvKjg.user.46.165.242.91.POSTED!not-for-mail
    From: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Korelacja
    Date: Tue, 22 Feb 2022 12:18:17 +0100
    Organization: Aioe.org NNTP Server
    Message-ID: <sv2gpp$1p35$1@gioia.aioe.org>
    References: <st89ph$83r$1@gioia.aioe.org> <h3qwyk6bnocb.7aqslpneapku$.dlg@40tude.net>
    <62054b08$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    <humw12zl2i3h$.xvd9xgw5t088.dlg@40tude.net>
    <v595wyuajln9$.1jgdl5sxudi1o$.dlg@40tude.net>
    <1j5vt99tyo341$.ekot0aycb4cv$.dlg@40tude.net>
    <gdbtfyytm8vi$.8abp5dzbzavc$.dlg@40tude.net>
    <1...@4...net>
    <sp5asjpkkp41$.197132jmst6cm.dlg@40tude.net>
    <1...@4...net>
    <8smmlbmzn0sa$.1844yvhbt2b1y$.dlg@40tude.net>
    <e...@4...net>
    <7jhuzht1n3zi$.m2gjyreup323$.dlg@40tude.net>
    <vbXOJ.192616$_5r7.5719@fx09.ams1>
    <620c9081$0$486$65785112@news.neostrada.pl>
    <i9BPJ.33673$EjU2.26429@fx07.ams1>
    <620f31b9$0$457$65785112@news.neostrada.pl>
    <rxAQJ.47854$alu7.9996@fx01.ams1> <suvhfc$hti$1@gioia.aioe.org>
    <IoIQJ.42339$wLv5.21439@fx13.ams1> <suvkao$1rcm$1@gioia.aioe.org>
    <skJQJ.613360$hye7.277873@fx11.ams1> <sv00t1$784$1@gioia.aioe.org>
    <rnUQJ.168700$TXc5.100292@fx14.ams1> <sv2dbi$hq$1@gioia.aioe.org>
    Reply-To: kaczus@wytnij_poczta.onet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: gioia.aioe.org; logging-data="58469";
    posting-host="CUYQmDmDPwU6ErFbFrvKjg.user.gioia.aioe.org";
    mail-complaints-to="a...@a...org";
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:91.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/91.6.1
    Content-Language: pl
    X-Notice: Filtered by postfilter v. 0.9.2
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:822275
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 22.02.2022 o 11:19, Kviat napisał:
    > W dniu 21.02.2022 o 23:29, Marcin Debowski pisze:
    >> On 2022-02-21, Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:
    >
    >>> Ale most jest niezbędny żeby przejechać na drugą stronę. Nawet nie
    >>> przejechać, zwyczajnie przejść. Ale taki, który nie zawali się pod
    >>> własnym ciężarem.
    >>
    >> To czy jest niezbędny będzie zależeć od szeregu czynników i nie jest
    >> to jakąś absolutną i stałą wartością.
    >
    > Z analogiami zawsze jest pewien problem.
    > Wymaga dość abstrakcyjnego podejścia do problemu, a dyskusja nie wiadomo
    > dlaczego często zbacza na to, czy zapinać pasy w samochodzie, czy nie
    > zapinać i dlaczego w motorach nie ma pasów.
    > Tak się nie dogadamy ;)


    właśnie....

    >
    >>> I masz pretensje do inżyniera, że tyle prętów potrzeba?
    >>> Policzył, że przy 10t prętów most wytrzyma 10 lat.
    >>
    >> Policzył dla takiego jak on chciał a użytkownikowi wyszło, że policzył
    >> nieoptymalnie.
    >
    > Jakie kompetencje ma fryzjer do tego, aby stwierdzić, czy inżynier
    > policzył nieoptymalnie?
    >
    >> To spory grzech prawdę mówiąc. Tak się niczego nie
    >> projektuje.
    >
    > Może gdzieś na świecie tak się nie projektuje.
    > W cywilizowanych krajach jednak tak właśnie się projektuje. Projektant
    > mostów liczy ile potrzeba prętów, a nie fryzjer, który będzie po tym
    > moście jeździł. Przynajmniej tak jest u nas.


    Ale przecież fryzjer tu nie ma projektować mostu, tylko może ocenić z
    pewnego doświadczenia, że tak zbudowany most może być dla jego pojazdu
    niewystarczającym.

    >
    >>> Kwestionujesz jego wyliczenia i mówisz: "panie, ja to jestem skłonny dać
    >>> 1t, bo widzę, że pan dąży do tego, że za chwilę trzeba będzie dać 15t,
    >>> jak będę chciał żeby wytrzymał 15 lat. Nie znam się, nie mam bladego
    >>> pojęcia jak to policzyć i czy się zawali pod własnym ciężarem, ale
    >>> uważam, że 1t wystarczy, więc mogę się ewentualnie zgodzić na 1t."
    >>
    >> Niczego nie kwestionuje,
    >
    > No jak nie jak tak?
    > Inżynier policzył, że tyle potrzeba, a fryzjer/stolarz/nauczyciel
    > stwierdził, że to za dużo.
    >
    >> w dodatku w zakresie użytkowym to się akurat na
    >> tym znam, a jeszcze wiem, że nie ma tak, że zawsze musi być więcej.
    >
    > No pewnie. Można dać pylony z nanorurek węglowych, śruby z tytanu i
    > kevlarowe barierki. Wtedy prętów stalowych wyjdzie mniej.
    > Z analogiami jest pewien problem. Wymagają dość abstrakcyjnego podejścia
    >  i nie analizowania, czy na most wyjdzie więcej prętów.
    >
    > Chodzi o to, czy fryzjer/stolarz/nauczyciel ma jakiekolwiek kompetencje
    > do stwierdzenia, że wydaje mu się, że 1t prętów wystarczy, skoro
    > projektant mostu twierdzi, że nie wystarczy?
    > I gdy się most buduje, to może powiedzieć "a chujtam, projektant się nie
    > zna, dam 1t, bo uważam, że 10t to za dużo i za gęsto"?
    >
    >> Jest za to tak, że jest pewien bilans strat i zysków. Nazywają to też
    >> zarządzaniem ryzykiem.
    >
    > I fryzjer da radę zarządzić ryzykiem, czy się most zawali pod własnym
    > ciężarem, czy się nie zawali?


    no właśnie dałeś zły przykład, bo fryzjer nie ma budować mostu, ale ma
    możliwość oceny, czy pojedzie danym mostem czy nie. Szczególnie, gdy
    obciążenie jest bliskie granicznego, albo gdy widzi, że użyto
    niekoniecznie właściwych materiałów, bo gdzieniegdzie korozja postępuje
    szybciej niż powinna.

    --
    http://zrzeda.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1