eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny] › Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    Subject: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz
    Dolny]
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <61265f7a$0$515$65785112@news.neostrada.pl> <sg5qhg$o1r$1@gioia.aioe.org>
    <6126878c$0$543$65785112@news.neostrada.pl>
    <s2xr6pyqi126$.1in2dzi553ni9.dlg@40tude.net>
    <6127be05$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
    <1k2i6imutzlzq.1g7k6ly2w8vti$.dlg@40tude.net>
    <a...@w...eu>
    <1s59fk6bw4rkw$.j9hq2k59c70l$.dlg@40tude.net>
    <6128b17d$0$559$65785112@news.neostrada.pl>
    <6128fdc0$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <612c79be$0$559$65785112@news.neostrada.pl>
    <612d0b8a$0$559$65785112@news.neostrada.pl>
    <612dc3a0$0$553$65785112@news.neostrada.pl> <sgkh8p$8h7$1@gioia.aioe.org>
    <612dcf45$0$556$65785112@news.neostrada.pl>
    <612f3b2e$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <612f4001$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <rqa50dbixzpc.7i6opcvugu7w$.dlg@40tude.net>
    <612fac7b$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <fokna3lro3w4$.2rhtcru4viky.dlg@40tude.net>
    From: nadir <n...@h...org>
    Date: Thu, 2 Sep 2021 18:02:08 +0200

    W dniu 02.09.2021 o 11:53, Olin pisze:

    > Jakie to kraje zapraszały Polaków w latach 80. do pracy? Był jakiś program
    > z tym związany?

    Kraje, na przykład RFN, wystawiały wizy/zaproszenia, nie stricte do
    pracy, to były głównie wizy turystyczne. No ale nasi rodacy jak już się
    tam znaleźli, a wracać do kraju nie zamierzali, to występowali o różne
    azyle, częściej powoływali się na niemieckie korzenie, po czym dostawali
    legalną pracę. Wcześniej były jakieś kursy dokształcające i
    j.niemieckiego dla potrzebujących. Tak kilka osób z rodziny i znajomych
    w latach 80-tych i wcześniej dostało w RFN obywatelstwo.

    > Chętni szli po paszport i dostawali go, bo mówili, że jadą
    > do pracy? Trzeba było jeszcze dostać wizę kraju docelowego.

    Nie wiem co oni tam mówili, dostawali po prostu wizy, a wcześniej u nas
    paszporty.

    > Twierdzisz, że cel zarobkowy był mile widziany?

    Przez kogo mile widziany? Przez naszych emigrantów czy władze kraju
    docelowego? Nie znam szczegółów. To znaczy wiem, że Niemcy, po
    zalegalizowaniu pobytu przez Polaka chętnie robotę mu dawali, bo rynek
    meli chłonny. W każdym razie większość Polaków na zachód nie wyjeżdżało
    po socjal, tylko do roboty.