eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny] › Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
  • Data: 2021-09-02 19:49:15
    Temat: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 2 Sep 2021 19:03:55 +0200, nadir wrote:

    > No ale wizę się wystawiało w jakimś celu. Jak jechałeś na stypendium to
    > sprawa jasna, ale jak do rodziny/znajomych to trzeba było mieć
    > zaproszenie.

    Ale to nie panstwo wystawaialo zaproszenie.

    >Wycieczek z Itaką chyba jeszcze wtedy nie było.

    Chyba byly z Orbisem. Ale to raczej rzadkosc.

    > Właśnie, że głownie za pochodzenie. Podobno każdy kto urodził się przed
    > 1945 na ziemiach w granicach danych Niemiec miał, i chyba nadal ma,
    > prawo starać się o obywatelstwo Niemiec. Dotyczyło to też potomków osób,
    > które jakoś tam się dla Niemiec przyczynili, przed i w czasie wojny.
    > Ja z bliskich kontaktów znam dwie takie historie.

    Jakos tak.
    I faktycznie sporo osob tak wyjechalo, folksdojcze jedne :-)

    > Ale już po 85' mogło byłć łatwiej. Jednym było łatwiej, innym trudniej,
    > masowych ucieczek przez granice jednak nie było.

    Granica dobrze pilnowana, poza tym co bylo za granica - NRD, CSRS,
    ZSRR.
    Trzeba bylo porwac samolot :-)

    > Najwięcej Turków, ale też Hiszpanów czy Włochów i właśnie Polaków,
    > dostało się do Niemiec i otrzymało obywatelstwa w latach 60/70 bo byli
    > potrzebni do roboty.

    Hiszpanie i Wlosi podpadaja pod EU i obywatelstwa nie potrzebuja.

    > Potem ściągali następnych i tak to trwało.
    > Było to w każdym razie jakoś tam zalegalizowane, bez tego całego
    > koczowanie i nielegalnego przekraczania granic.

    Najpierw musiala ci wladza ludowa dac paszport, lub musiales
    nielegalnie opuscic granice PRL, ewentualnie Ukladu Warszawskiego.
    Choc niektorzy dostawali paszport ... w jedna strone.

    Potem przydalaby sie wiza, wiec mamy jakis falszywy cel pobytu -
    no chyba ze w ambasadzie jasno mowisz, ze dziadek w Wehrmachcie
    sluzyl.

    Ciekawy przyklad to miales w koncowce - przyjezdzali do nas Niemcy
    z NRD, wystarczylo "na dowod", szli prosto do ambasady RFN,
    tam nawet nie musieli prosic o azyl bo "wszyscy Niemcy nasi sa",
    a nasze wladze z Jaruzelskim juz w d* mialy - i bez problemow
    pozwaly im do prawdziwych Niemiec poleciec.

    My wczesniej musielimy przez Jugoslawie.

    J.