eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny] › Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
  • Data: 2021-09-02 19:03:55
    Temat: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    Od: nadir <n...@h...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 02.09.2021 o 18:42, J.F pisze:

    > wizy, bo nie "zaproszenia". Chyba ze na jakas panstwowa posade.

    No ale wizę się wystawiało w jakimś celu. Jak jechałeś na stypendium to
    sprawa jasna, ale jak do rodziny/znajomych to trzeba było mieć
    zaproszenie. Wycieczek z Itaką chyba jeszcze wtedy nie było.

    > Ale to chyba wlasnie w trybie azylu ... no chyba ze niemieckie
    > korzenie bez znajomosci niemieckiego :-)

    Właśnie, że głownie za pochodzenie. Podobno każdy kto urodził się przed
    1945 na ziemiach w granicach danych Niemiec miał, i chyba nadal ma,
    prawo starać się o obywatelstwo Niemiec. Dotyczyło to też potomków osób,
    które jakoś tam się dla Niemiec przyczynili, przed i w czasie wojny.
    Ja z bliskich kontaktów znam dwie takie historie.

    > O paszport to po 81 nie bylo tak latwo.

    Ale już po 85' mogło byłć łatwiej. Jednym było łatwiej, innym trudniej,
    masowych ucieczek przez granice jednak nie było.

    > Turcy chyba tez.

    Najwięcej Turków, ale też Hiszpanów czy Włochów i właśnie Polaków,
    dostało się do Niemiec i otrzymało obywatelstwa w latach 60/70 bo byli
    potrzebni do roboty. Potem ściągali następnych i tak to trwało.
    Było to w każdym razie jakoś tam zalegalizowane, bez tego całego
    koczowanie i nielegalnego przekraczania granic.