    Date: Wed, 02 Mar 2011 21:05:04 +0100
    From: pilocik <p...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: piekielny klient - długie

    Witam wszystkich.
    Problem z jakim piszę dotknął mnie pierwszy raz choć w branży usługowej
    działam już od wielu lat.
    Klientka dostarczyła do serwisu urządzenie do naprawy.
    Dodam jeszcze, że wcześniej próbował to już ktoś naprawić i podał
    klientce orientacyjną kwotę ok. 100 zł ale poddał się - nie wiem czy z
    braku wiedzy, podzespołów czy też z innych przyczyn. Fakt ten został
    również odnotowany w zleceniu serwisowym jakie wypisujemy przyjmując
    sprzęt do naprawy.
    Mój serwis szybko zdiagnozował usterki i wycenił koszt naprawy na ok.
    300zł z czego ok200 to części a pozostała kwota to robocizna.
    Nadmienię tylko, że cennik dostępny dla klienta zawiera taką pozycję jak
    "ekspertyza techniczna", która wynosi 50% robocizny za daną usługę i
    jest do kwota do zapłacenia w przypadku kiedy klient nie decyduje się
    wykonać naprawy a w przypadku naprawy sprzętu jest to po prostu 50%
    należności za robociznę.
    Jak się zapewne domyślacie to ciąg dalszy był taki, że klienta nie
    zdecydowała się na remont urządzenia, natomiast całkowicie odmawiała
    uiszczenia należności za ekspertyzę. W tym momencie serwis oczywiście
    odmówił wydania jej uszkodzonego sprzętu.
    Klientka strasznie zbulwersowana powiadomiła policję ( chętnie
    pomogliśmy nawet jej wybrać numer telefonu :) )
    Jej zdziwienie było jeszcze większe gdy policjanci, którzy pojawili się
    w serwisie potwierdzili słuszność naszego postępowania.
    Wszystkim po kolei - łącznie z policjantami - oberwało się litaniami
    wyzwisk od k. do h. , o mały włos policja wlepiła by jej mandat za
    znieważanie.
    Widząc, że już nic nie wskóra zapłaciła należność i odebrała sprzęt.
    Wydawać by się mogło, że sprawa została zakończona. Niestety nie.
    Dzisiaj, gdy od zdarzenia minęły już prawie trzy miesiące otrzymałem
    pismo od rzecznika praw konsumenta, w którym rzecznik wzywa mnie do
    zwrotu tej kwoty na rzecz tej klientki.

    Powołuje się się przy tym na art. 405 kc "Kto bez podstawy prawnej
    uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do
    wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej
    wartości."

    I tu moje pytania :
    Na jakiej podstawie rzecznik posługuje się tym artykułem. Czy cennik i
    zlecenie wykonania usługi nie jest wystarczającą podstawą prawną ?

    Jaka powinna być moja odpowiedź - bo zgodnie z pismem mi dostarczonym
    odpowiedzieć rzecznikowi muszę.

    Jeśli ktoś z Was doczytał do końca to dziękuję i oczekując na odpowiedź