  • 81. Data: 2012-06-23 23:24:37
    Temat: Re: ciekawostka - stosowanie się do przepisów drogowych
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Y tam.
    > Wersja Nie Będę Cytował Co O Tym Myślą Kierowcy Autobusów Przegubowych
    > (tam ze dwie lub trzy linie jeżdżą AFAIR, z czego 720 na pewno
    > "przegubowo") Oraz Ciężarówek Z Przyczepami przebija problem, który
    > IMO stawiasz na głowie.

    A co to ma wspólnego ,,jaki ma problem kierowca busa'' z pierwszeństwem
    dla aut?

    > Tristan, Ty jesteś NAPRAWDĘ niebezpieczny z takimi poglądami.

    Ja? Z jakim poglądami? Byłem świadkiem niemalże kolizji (skończyło się
    na pyskówce i prawie rękoczynach) na tymże rondzie. Jeden jechał na
    ,,prawą rękę'' drugi na ,,kto pierwszy''.

    > Tu nie chodzi o "utrudnienie", lecz całkiem realne niebezpieczeństwo
    > kolizji na skutek "własnego pomysłu na pierwszeństwo".

    No właśnie. A niestety PoRD tego nie rozstrzyga.

    > Nie, "ten na rondzie ma pierwszeństwo",

    Owszem. I na dużych rondach to się sprawdza. A na takim małym nie.
    Obydwaj wjeżdżają jednocześnie i BUM. Bo jeden liczył na ,,samowolkę'' a
    inny na ,,prawą rękę''.

    > To nie kto inny jak Ty własnie akcentujesz, że to jest JEDNO
    > skrzyżowanie, a zasada jest prosta: "ten na skrzyżowaniu ma
    > pierwszeństwo". Kropka.

    Owszem, jest zapis, co prawda w rozprządzeniu, a nie w PoRD, że ten na
    rondzie ma pierwszeństwo nad wjeżdżającym, jeśli jest tam A7. Tylko ja
    mówię o tym, co jeśli obaj wjeżdżają jednocześnie? Im mniejsze rondo,
    tym częściej to występuje. Na Trocera to klasyka, ale koło Multikina
    również bywa taki konflikt.

    > Ale:
    > 1. połowa przyjezdnych czułaby się zaskoczona "rądem bez ustępu" :P

    Jego budowa w Polsce na drogach publicznych jest nielegalna.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 82. Data: 2012-06-23 23:26:56
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 23.06.2012 19:59, 'Tom N' pisze:
    > To "moje" stoi od nastu lat :D

    To nielegalnie już od 2010. Powinno było zostać zmienione. Donieś do
    Wydziału.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 83. Data: 2012-06-23 23:36:47
    Od: m <m...@g...com>

> [...]
    > mówię o tym, co jeśli obaj wjeżdżają jednocześnie? Im mniejsze rondo,
    > tym częściej to występuje. Na Trocera to klasyka, ale koło Multikina

    Wydaje mi się, że jeżeli rondo jest wystarczająco małe żeby coś takiego
    miało miejsce, tj żeby jednocześnie wjeżdżający na rondo kolidowali ze
    sobą, to to jest po prostu błędnie oznakowane zwykłe skrzyżowanie, a nie
    żadne skrzyżowanie o ruchu okrężnym :).

    p. m.

  • 84. Data: 2012-06-23 23:43:26
    Od: "Przemek Lipski" <p...@p...home.pl>

    wiadomości news:XnsA07ADF1794964budzik61pocztaonetpl@127.0.0.1.
    ..
    > Użytkownik Przemek Lipski p...@p...home.pl ...

    > mozesz wskazac przepis, dlaczego nie mają prawa narzekać?

    PoRD :))))

  • 85. Data: 2012-06-23 23:43:31
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 23.06.2012 23:36, m pisze:
> [...]
    > miało miejsce, tj żeby jednocześnie wjeżdżający na rondo kolidowali ze
    > sobą, to to jest po prostu błędnie oznakowane zwykłe skrzyżowanie, a nie

    My sobie tak rozmawiamy z Gotfrydem o tym:

    https://mapy.google.pl/maps?q=Trocera,+Zabrze&hl=pl&
    ie=UTF8&ll=50.310234,18.76783&spn=0.000388,0.000811&
    sll=52.025459,19.204102&sspn=6.125507,13.293457&t=h&
    hnear=Dionizego+Trocera,+Zabrze,+%C5%9Bl%C4%85skie&z
    =20

    Ale i na rondach większych można ten konflikt zaobserwować. Dopiero
    takie megastyczne duże nie generują takich problemów.

    Innym pokłosiem tego problemu jest ,,czy jak koledzy jadą, to ja mogę
    nadal jechać''. Na zwykłym skrzyżowaniu, jak mam USTĄP, to jak widzę
    kogoś na głównej, to nie jadę, choć koledzy przede mną pojechali. Na
    skrzyżowaniu równorzędnym, również, jak widzę kogoś po prawej, to nie
    jadę. Za to na rondzie często mam sytuację, że ja stoję przed wlotem
    będącym po prawej jadącego ciągu aut. Oni jadą i jadą i jadą i jadą i
    jadą, a ja nie mam szans włączyć się w ruch. Czy powinni zastosować
    regułę prawej ręki? Czy skoro obydwaj mamy ustąp na wlocie, to temu
    mającemu mnie po prawej wolno wjechać na rondo, jak widzi, ze ja również
    chcę wjechać? To niestety kolejna rondowa bolączka i powód do sporów.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 86. Data: 2012-06-24 00:05:46
    Od: m <m...@g...com>

> [...]
    sll=52.025459,19.204102&sspn=6.125507,13.293457&t=h&
    hnear=Dionizego+Trocera,+Zabrze,+%C5%9Bl%C4%85skie&z

    Aha, czyli o tym samym rondzie o którym rozmawialiśmy około roku temu.

    Uważam nadal(? sądzę że wtedy uważałem tak samo), że taka sytuacja jak
    opisujesz nie ma prawa wystąpić na tym rondzie. Odległości między
    wjazdami są na tyle duże, że jeżeli doszło do kraksy to ktoś był
    wyraźnie wcześniej na rondzie że nie mogło być mowy o żadnej regule
    prawej ręki, zwłaszcza że każdy wjeżdżający ma tam "ustąp
    pierwszeństwa", czyli wjeżdża na drogę główną.

> [...]
    > będącym po prawej jadącego ciągu aut. Oni jadą i jadą i jadą i jadą i
    > jadą, a ja nie mam szans włączyć się w ruch. Czy powinni zastosować

    Nie ma do tego podstaw. On jest na drodze głównej, ty jesteś na
    podporządkowanej. Reguła prawej ręki nie ma wtedy zastosowania.

    > Czy skoro obydwaj mamy ustąp na wlocie, to temu
    > mającemu mnie po prawej wolno wjechać na rondo, jak widzi, ze ja również
    > chcę wjechać?

    Oczywiście. On nie ma ustąpić twoim chęciom, tylko Tobie. Ty nie
    wjechałeś - nie ma komu ustąpić. Jakbyś wjechał ... to też nie ma powodu
    żeby Ci ustępować, bo dzieli was odległość wystarczająca do tego
    żebyście się zmieścili.

    p. m.

  • 87. Data: 2012-06-24 00:34:49
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 24.06.2012 00:05, m pisze:
    > Aha, czyli o tym samym rondzie o którym rozmawialiśmy około roku temu.
    >
    > Uważam nadal(? sądzę że wtedy uważałem tak samo), że taka sytuacja jak
    > opisujesz nie ma prawa wystąpić na tym rondzie.

    A jednak. Skala ronda jest taka, że jak wspomniał Gotfryd, większe
    autobusy mają problem się nawinąć.

> [...]
    > prawej ręki, zwłaszcza że każdy wjeżdżający ma tam "ustąp
    > pierwszeństwa", czyli wjeżdża na drogę główną.

    Nie ma głównej. To rondo. Tam znaki ustąp nie oznaczają wjazdu na
    główną. Wszystkie drogi są równorzędne.

    > Nie ma do tego podstaw. On jest na drodze głównej, ty jesteś na
    > podporządkowanej.

    Nie ma. Wszystkie wloty na rondo są równorzędne. Żadna z dróg nie jest
    ,,główna'' czyli ,,drogą z pierwszeństwem''.

    > Oczywiście. On nie ma ustąpić twoim chęciom, tylko Tobie. Ty nie
    > wjechałeś - nie ma komu ustąpić. Jakbyś wjechał ... to też nie ma powodu
    > żeby Ci ustępować,

    Czyli rozumiem, że na nie-rondzie też walisz ,,za ciosem'' z ustąpa?

    No więc ustępuje się nie tylko tym, co już wjechali na skrzyżowanie, ale
    ogólnie wszystkim, taki rozkaz daje znak ustąp. Zapis w rozporządzeniu o
    znakach odnośnie rond mówi tylko, że ten co JUŻ JEST na rondzie ma
    pierwszeństwo, jeśli jest znak A7 na wlocie. Ale dwaj wjeżdżający nie są
    regulowani i ja bym stosował zasadę z PoRD o równorzędności. Niestety
    sporo kierowców rozumuje tak jak ty. Co prawda ratuje cię nieco
    definicja ustąpienia pierwszeństwa i obrona zdaniem, że ja stoję z
    powodu poprzedników, więc nie powodujesz mojej reakcji. Z drugiej strony
    na nie-rondach sporo kierowców jednak nie idzie za ciosem i respektuje
    tych stojących z powodu poprzedników.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 88. Data: 2012-06-24 00:52:24
    Od: m <m...@g...com>

    > A jednak. Skala ronda jest taka, że jak wspomniał Gotfryd, większe
    > autobusy mają problem się nawinąć.

    Mimo wszystko, bardzo wątpię żeby zdarzyła się taka sytuacja że dwa
    samochody wjeżdżające równocześnie zderzą się zanim któryś z nich wjedzie.

    > Odległości między
    >

    > Nie ma głównej. To rondo. Tam znaki ustąp nie oznaczają wjazdu na
    > główną. Wszystkie drogi są równorzędne.

    Z wyjątkiem tej która biegnie dookoła wysepki (mniej lub bardziej
    wirtualnej).

    > Nie ma. Wszystkie wloty na rondo są równorzędne. Żadna z dróg nie jest
    > ,,główna'' czyli ,,drogą z pierwszeństwem''.

    Wg mnie - jest. Nie poprę tego przepisem, bo a)być może go nie ma w
    sposób jasno wyrażonego, b)nie chce mi się, a już na ten temat
    flejmowaliśmy i wydaje mi się że wpadliśmy w te same koleiny dyskusji co
    rok temu.

    > Czyli rozumiem, że na nie-rondzie też walisz ,,za ciosem'' z ustąpa?

    A tu mnie masz. Oczywiście że moje pisanie o ustępowaniu "chęciom" nie
    ma większego sensu ...

    > No więc ustępuje się nie tylko tym, co już wjechali na skrzyżowanie, ale
    > ogólnie wszystkim, taki rozkaz daje znak ustąp.

    Ale, zauważ jedno: znak ustąp daje rozkaz, ja ustąpiłem, wjechałem i już
    nie ustepuję. Ja już ustąpiłem, jadę drogą dookoła wysepki i jest
    następny wjazd, gdzie mi ma ustąpić. Ja nie muszę stosować reguły prawej
    dłoni, bo pierwszeństwo jest regulowane.

    > Zapis w rozporządzeniu o
    > znakach odnośnie rond mówi tylko, że ten co JUŻ JEST na rondzie ma
    > pierwszeństwo, jeśli jest znak A7 na wlocie. Ale dwaj wjeżdżający nie są
    > regulowani

    Powtórzę, śmiem wątpić żeby zaszła taka sytuacja żeby się stuknęły 2
    samochody kiedy żaden z nich nie wjechał na rondo. To rondo które
    podajesz jako koronny dowód na możliwość zaistnienia takiej sytuacj -
    jest wystarczająco duże żeby każda kolizja była w sytuacji kiedy ktoś
    jest już na rondzie.

    p. m.

  • 89. Data: 2012-06-24 08:38:28
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 24.06.2012 00:52, m pisze:

    > Mimo wszystko, bardzo wątpię żeby zdarzyła się taka sytuacja że dwa
    > samochody wjeżdżające równocześnie zderzą się zanim któryś z nich wjedzie.

    Dobra panie teoretyk. Sytuacja, którą widziałem osobiście tylko uroiła
    mi się w głowie.

    Tak, wiem, jakby zanalizować nagranie zdarzenia, to pewnie któryś
    wjechał na skrzyżowanie sekundę wcześniej... Ale wiadomo, że na drodze
    trzeba przyjąć pewną tolerancję czasową.

    > Z wyjątkiem tej która biegnie dookoła wysepki (mniej lub bardziej
    > wirtualnej).

    To nie droga. To powierzchnia skrzyżowania. Pierwszeństwo tam gwarantuje
    oddzielny zapis w Rozporządzeniu o Znakach i Sygnałach.

> [...]
    > następny wjazd, gdzie mi ma ustąpić. Ja nie muszę stosować reguły prawej
    > dłoni, bo pierwszeństwo jest regulowane.

    Owszem, NA RONDZIE. Ale jak obaj wjeżdżamy, to żadnemu z nas znaki nie
    gwarantują. Więc zgodnie z hierarchą spadamy do przepisów ogólnych, a
    one temu wjeżdżającemu z prawej dają pierwszeństwo. Niestety dość
    powszechnym jest uznanie, że rondo to samowolka, a w razie zderzenia
    ustalimy kto bardziej był na rondzie.

    Zresztą zderzenia z racji okrągłości i wytracenia prędkości może nie są
    aż tak częste, ale już konflikty albo blokada, bo cały korek idzie ,,za
    ciosem'' owszem.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 90. Data: 2012-06-24 09:24:54
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Ale NIE MA PRZEPISU który określa sygnalizację NA SKRZYŻOWANIU.
    >
    > Przepis o sygnalizacji jest ogólny (i jest tylko taki).
    >
    > Sygnalizuje się zamiar wykonania skrętu, a nie "zamiar pojechania
    > na skrzyżowaniu".
    > (plus oczywiście nieprzeniesiony przepis z konwencji o "jeździe
    > prosto wzdłuż drogi")

    dyskusja ze śmiejkiem jest jak lupanie kamieni kawałkiem drewna...

    znam wielu ludzi i jakość nie spotkałem nikogo kto by twierdził, że przed
    dojechaniem do ronda należy sygnalizowac to gdzie sie na rondzie pojedzie.
    Bo ta smiejszna interpretacja jest kompletnie absurdalna. Kierunkowskaz ma
    sygnalizować zamiar zmiany kierunku ruchu tak aby inni użytkownicy drogi
    wiedzeli co robić. Jaką do diabłą użyteczną informację niosłaby dla innych
    informacja o tym że pojazd na skrzyżowaniu ma zamiar skręcić w lewo czy
    prawo? w sumie żadną.