    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ciekawostka - stosowanie się do przepisów drogowych
    Date: Sun, 24 Jun 2012 00:34:49 +0200
    <js1d79$j87$1@inews.gazeta.pl> <js1f86$eso$1@news01.versatel.de>
    <js1gjt$s25$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206222154240.1252@quad>
    <js5c6m$2r0$1@inews.gazeta.pl>
    <4fe636f0$0$26703$65785112@news.neostrada.pl>
    <js5da5$n4l$1@inews.gazeta.pl>
    <4fe63dbb$0$1226$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 24.06.2012 00:05, m pisze:
    > Aha, czyli o tym samym rondzie o którym rozmawialiśmy około roku temu.
    >
    > Uważam nadal(? sądzę że wtedy uważałem tak samo), że taka sytuacja jak
    > opisujesz nie ma prawa wystąpić na tym rondzie.

    A jednak. Skala ronda jest taka, że jak wspomniał Gotfryd, większe
    autobusy mają problem się nawinąć.

    Odległości między
    > wjazdami są na tyle duże, że jeżeli doszło do kraksy to ktoś był
    > wyraźnie wcześniej na rondzie że nie mogło być mowy o żadnej regule
    > prawej ręki, zwłaszcza że każdy wjeżdżający ma tam "ustąp
    > pierwszeństwa", czyli wjeżdża na drogę główną.

    Nie ma głównej. To rondo. Tam znaki ustąp nie oznaczają wjazdu na
    główną. Wszystkie drogi są równorzędne.

    > Nie ma do tego podstaw. On jest na drodze głównej, ty jesteś na
    > podporządkowanej.

    Nie ma. Wszystkie wloty na rondo są równorzędne. Żadna z dróg nie jest
    ,,główna'' czyli ,,drogą z pierwszeństwem''.

    > Oczywiście. On nie ma ustąpić twoim chęciom, tylko Tobie. Ty nie
    > wjechałeś - nie ma komu ustąpić. Jakbyś wjechał ... to też nie ma powodu
    > żeby Ci ustępować,

    Czyli rozumiem, że na nie-rondzie też walisz ,,za ciosem'' z ustąpa?

    No więc ustępuje się nie tylko tym, co już wjechali na skrzyżowanie, ale
    ogólnie wszystkim, taki rozkaz daje znak ustąp. Zapis w rozporządzeniu o
    znakach odnośnie rond mówi tylko, że ten co JUŻ JEST na rondzie ma
    pierwszeństwo, jeśli jest znak A7 na wlocie. Ale dwaj wjeżdżający nie są
    regulowani i ja bym stosował zasadę z PoRD o równorzędności. Niestety
    sporo kierowców rozumuje tak jak ty. Co prawda ratuje cię nieco
    definicja ustąpienia pierwszeństwa i obrona zdaniem, że ja stoję z
    powodu poprzedników, więc nie powodujesz mojej reakcji. Z drugiej strony
    na nie-rondach sporo kierowców jednak nie idzie za ciosem i respektuje
    tych stojących z powodu poprzedników.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek