    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ciekawostka - stosowanie się do przepisów drogowych
    Date: Sun, 24 Jun 2012 08:38:28 +0200
    <js1d79$j87$1@inews.gazeta.pl> <js1f86$eso$1@news01.versatel.de>
    <js1gjt$s25$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206222154240.1252@quad>
    <js5c6m$2r0$1@inews.gazeta.pl>
    <4fe636f0$0$26703$65785112@news.neostrada.pl>
    <js5da5$n4l$1@inews.gazeta.pl>
    <4fe63dbb$0$1226$65785112@news.neostrada.pl>
    <js5gab$5fs$1@inews.gazeta.pl>
    <4fe648a8$0$1306$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 24.06.2012 00:52, m pisze:

    > Mimo wszystko, bardzo wątpię żeby zdarzyła się taka sytuacja że dwa
    > samochody wjeżdżające równocześnie zderzą się zanim któryś z nich wjedzie.

    Dobra panie teoretyk. Sytuacja, którą widziałem osobiście tylko uroiła
    mi się w głowie.

    Tak, wiem, jakby zanalizować nagranie zdarzenia, to pewnie któryś
    wjechał na skrzyżowanie sekundę wcześniej... Ale wiadomo, że na drodze
    trzeba przyjąć pewną tolerancję czasową.

    > Z wyjątkiem tej która biegnie dookoła wysepki (mniej lub bardziej
    > wirtualnej).

    To nie droga. To powierzchnia skrzyżowania. Pierwszeństwo tam gwarantuje
    oddzielny zapis w Rozporządzeniu o Znakach i Sygnałach.

    > Ale, zauważ jedno: znak ustąp daje rozkaz, ja ustąpiłem, wjechałem i już
    > nie ustepuję. Ja już ustąpiłem, jadę drogą dookoła wysepki i jest
    > następny wjazd, gdzie mi ma ustąpić. Ja nie muszę stosować reguły prawej
    > dłoni, bo pierwszeństwo jest regulowane.

    Owszem, NA RONDZIE. Ale jak obaj wjeżdżamy, to żadnemu z nas znaki nie
    gwarantują. Więc zgodnie z hierarchą spadamy do przepisów ogólnych, a
    one temu wjeżdżającemu z prawej dają pierwszeństwo. Niestety dość
    powszechnym jest uznanie, że rondo to samowolka, a w razie zderzenia
    ustalimy kto bardziej był na rondzie.

    Zresztą zderzenia z racji okrągłości i wytracenia prędkości może nie są
    aż tak częste, ale już konflikty albo blokada, bo cały korek idzie ,,za
    ciosem'' owszem.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek