  • Data: 2011-01-08 11:47:14
    Temat: Re: świadek kłamie
    Od: Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Robert Tomasik pisze:

    > No, co do zasady niewyłączenie jest przestępstwem określonym w art. 231
    > kk, więc oczywiście ne muszą, ale nie sądzę, by sędzia dobrowolnie
    > ładował się na taką minę.

    O czym ty gadasz. Takich gadek nie będzie w żadnym protokole. To co się
    wpisuje w protokole jest napisane w kpk. I z całą pewnością nie ma tam
    nic o tym, że wpisuje się tam zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa.
    Nie jest tak że zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa można złożyć
    byle gdzie, tzn. wejść do najbliższego urzędu i już ;)
    Sędzia winien tylko pouczyć takiego zawiadamiającego gdzie ma iść i tyle.

    Nie wiem czy byłeś na jakieś rozprawie, ale gdyby było tak jak piszesz
    to prawie w każdej sprawie sąd musiałby wyłączać coś tam itd. Ulubionym
    pytaniem stron do świadków jest "Dlaczego pan/pani kłamie ?" - czyli
    zarzucanie składania fałszywych zeznań (art. 233 kk) ewentualnie
    należałoby to potraktować jako przestępstwo strony polegające na
    zarzucaniu świadkowi popełnienia przestępstwa (tzn. art. 234 kk [mniej
    więcej ;)]). I co za każdym razem sąd musiałby według ciebie coś tam
    wyłączać itd ?

    Sąd ma zawiadomić o popełnieniu przestępstwa czy podejrzeniu gdy sam
    dojdzie do wniosku że coś jest nie tak. Samo twierdzenie czy wniosek
    strony nie stwarza po stronie sądu "uzasadnionego podejrzenia
    popełnienia przestępstwa" i nie nakłada na sąd żadnych obowiązków
    zawiadamiania kogokolwiek.

    Reasumując jak strona twierdzi że wnosi o wszczęcie postępowania o
    składanie fałszywych zeznań - sąd ma rozważyć czy coś strona przypadkiem
    nie ma racji (a racje ma w około 1% wypadków). W tym 1% rzeczywiście
    winien zawiadomić organy ściągania (ale winien to zrobić nawet bez
    wniosku strony). natomiast w pozostałych 99% przypadków, gdy zdaniem
    sądu stronie się tylko zdaje, sąd winien ją odesłać na drzewo, czyli do
    policji i prokuratury.

    A nigdy się niczego nie wyłącza ... zawiadomienie plus ewentualnie kopia
    protokołu.

    --
    @2011 Johnson
    Przeciwko nudzie nawet bogowie walczyli daremnie.