-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.pionier.net
.pl!3.eu.feeder.erje.net!feeder.erje.net!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!n
ewsreader4.netcologne.de!news.netcologne.de!peer01.ams1!peer.ams1.xlned.com!new
s.xlned.com!feeder.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl!posting.tweaknews.nl!fx0
9.ams1.POSTED!not-for-mail
Newsgroups: pl.soc.prawo
From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
Subject: Re: dezubekizacja
References: <19v2h6feh2jh$.e95tjl42q6bt.dlg@40tude.net>
<62ff87bd$0$455$65785112@news.neostrada.pl>
<62ff8f48$0$6209$65785112@news.neostrada.pl>
<62ff93d0$0$471$65785112@news.neostrada.pl>
<62ff9ba9$0$476$65785112@news.neostrada.pl>
<62ffc6cd$0$6204$65785112@news.neostrada.pl>
<tdqrt9$oqt$1@gioia.aioe.org> <svfMK.2008466$70_9.1800891@fx10.ams1>
<tdtfd4$17ff$1@gioia.aioe.org> <CcCMK.1175590$B0_9.680667@fx13.ams1>
<tdvid1$onu$1@gioia.aioe.org> <kRUMK.874036$MWc5.444381@fx06.ams1>
<te4iht$f71$1@gioia.aioe.org> <j5UNK.1534567$B0_9.552076@fx13.ams1>
<te9v01$1cjm$1@gioia.aioe.org> <ysxPK.2733$%fx6.2512@fx14.ams1>
<ten1r3$154p$1@gioia.aioe.org> <TiSPK.12292$9f26.5170@fx09.ams1>
<tepv20$b3s$1@gioia.aioe.org> <T_bQK.32080$%fx6.8001@fx14.ams1>
<testoe$1p3a$1@gioia.aioe.org> <0sbRK.160079$YC96.93706@fx12.ams1>
<tf4ig8$jeh$1@gioia.aioe.org> <m3RRK.164309$9f26.55031@fx09.ams1>
<tf9hla$s0o$1@gioia.aioe.org> <kraSK.469705$f0c6.24261@fx10.ams1>
<tfcc7d$3v3$1@gioia.aioe.org>
User-Agent: slrn/1.0.3 (Linux)
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 108
Message-ID: <hLxTK.187857$9f26.166721@fx09.ams1>
X-Complaints-To: a...@t...nl
NNTP-Posting-Date: Mon, 12 Sep 2022 03:32:29 UTC
Organization: Tweaknews
Date: Mon, 12 Sep 2022 03:32:29 GMT
X-Received-Bytes: 6654
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:829818
[ ukryj nagłówki ]On 2022-09-08, Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:
> W dniu 08.09.2022 o 02:12, Marcin Debowski pisze:
>> On 2022-09-07, Kviat wrote:
>
>>
>>>> i większość się na to godziła.
>>>
>>> Taa... jasne... :)
>>
>> Na to się godziła, a nie z tym się godziła. Tu chodzi o świadomość
>> istnienia czegoś niekorzystnego jako cześci zastanej rzeczywistości, a
>> nie czy ktoś coś lubimy.
>
> Więc przypomnę o czym piszemy, tak dla uporządkowania :)
>
> "Jak zastosujesz kryteria moralnej oceny tamtych czasów to może wyjść na
> to, że samo posiadanie niewolnika nie jest czymś co przesądzało o byciu
> dobrym lub nie."
Tak twierdzę.
> "Ale które kryteria moralne tamtych czasów mam przyjąć?
> Kryteria niewolników, czy właścicieli tych niewolników?"
>
> Ja rozumiem, że ugruntował się pogląd na temat niewolników w
> starożytności na podstawie np. Arystotelesa (bo tego uczą w szkole).
> Ale to, że Arystoteles uważał, że taka jest "natura", że jeden jest
> człowiekiem wolnym, a inny niewolnikiem, że tak jest i już (i że nie był
> odosobniony z takim poglądem), nie oznacza, że większość niewolników
> miało takie hmmm... "dylematy" moralne.
> Niewolnik chciał być wolny i raczej nie szukał na siłę usprawiedliwień
> dla swojego losu w siłach natury, tocząc z sobą filozoficzne dysputy w
> wolnej chwili po pracy w kopalni.
> A już na pewno nie większość niewolników.
>
> Większość niewolników, to nie byli niewolnicy w Rzymskiej stolicy,
> noszący dzbanki na głowie, w ładnych sandałkach, czystych szatach i pod
> opieką cyrulika fundowaną przez właściciela.
> To byli nieliczni szczęśliwcy. A że takich głównie pokazuje się we
> współczesnych filmach... no cóż...
To nie chodzi o racjonalizację opini, a o przekonanie (uwarunkowanie
poglądu) dotyczące jakiegoś społecznego zjawiska. Dawałem tam-gdzieś
przykład, że są i obecnie uwarunkowania społeczne, gdzie w wielu
przypadkach działanie różnych osób nie jest optymalne pod wzgledem
"niesienia dobra", a jednak praktycznie nikt nie uważa, że robią coś
złego lub są z tego powodu złymi ludźmi.
>>> A co ze źródłami, w których opisują bunty niewolników, co ze źródłami
>>> które opisują nadawanie praw niewolnikom (ze strachu przed buntem
>>> właśnie...) itp.?
>>
>> A te bunty to wybuchały bezwarunkowo w każdej co większej grupie
>> niewolników,
>
> Bezwarunkowo pewnie nie.
> Ale nie bez powodu w np. Rzymie właściciele niewolników uważali, że
> niewolnik nie powinien mieć wolnego czasu (albo jak najmniej).
> Uważali tak, nie z powodów moralnych, czy filozoficznych "bo taka jest
> natura" niewolnika, bo tak świat został urządzony i nic nie poradzisz,
> tylko z powodów czysto pragmatycznych.
> Niewolnicy w wolnym czasie się zrzeszali i... buntowali. Bo w grupie
> łatwiej się zorganizować.
>
> Aby mieć pretekst do niepozwalania na wolny czas, elita wymyślała sobie
> takie "naturalne" usprawiedliwienia na uspokojenie sumienia (i część
> pewnie rzeczywiście wierzyła w takie bzdury). A w rzeczywistości
> zwyczajnie bali się buntów - doskonale zdawali sobie sprawę z tego co
> się dzieje, szczególnie w okresach, gdzie w miastach zdarzało się, że
> jest więcej niewolników niż ludzi tzw. wolnych.
Jak się znęcali nad niewolnikami i zmuszali do katorżniczej pracy to
mogli się spodziewać buntów. Każdy chce być człowiekiem wolnym, ale to
były często niewole wielopokoleniowe. A zobacz taki komunizm :) tj.
praktyczną realizację tego ustroju, to tez była de facto niewola, a ile
osób tęskni, a ile by więcej tęskniło, gdyby nie było tych wszystkich
wypaczeń :)
>> czy też tylko tam, gdzie sprzątaczka miała duże poczucie
>> dysproporcji zarobków w stosunku do COE latyfundium gdzie pracowała?
>
> Czyli w/g Ciebie niewolnicy się buntowali, bo za mało zarabiali, a nie
> dlatego, bo chcieli odzyskać wolność?
To tylko wskazanie pewnej analogii do wczesniejszej dyskusji. Nie chodzi
o zarobki, ale o prawa, czyli jak byli traktowani. Komus grzbiet spłynął
krwią, a ktos inny miał służbę lekką i w sumie było mu dobrze, jesli nie
wręcz duzo lepiej niż gdyby był człowiekiem wolnym.
>>> Nie uważam, że granicą bycia dobrym jest brak otwartej agresji.
>>
>> Ale ja tak nie twierdzę. Co twierdzę, to że obecność otwartej agresji
>> jest wskaźnikiem zła.
>>
>>> Wręcz fundamentalnie się z tym nie zgadzam. Nie uważam, że powstrzymanie
>>> się przed opluciem geja w tramwaju czyni takiego człowieka dobrym.
>>
>> Jeśli się musisz powstrzymywać, to masz nasrane i tyle, ale ci ludzie
>> nie muszą się powstrzymywać.
>
> Ci, którzy nie muszą się powstrzymywać, nigdy w życiu nie zagłosowaliby
> na pis, czy inne konfederacje...
Jak najbardzie wiele takich osób głosuje na pis. Na konfederacje to
troche inna bajka bo inny suweren.
--
Marcin
Następne wpisy z tego wątku
- 12.09.22 06:34 Shrek
- 12.09.22 11:42 Kviat
- 12.09.22 13:10 Olin
- 12.09.22 17:18 Shrek
- 12.09.22 17:22 Shrek
- 12.09.22 17:22 Shrek
- 13.09.22 21:39 Robert Tomasik
- 13.09.22 21:44 Robert Tomasik
- 13.09.22 21:46 Robert Tomasik
- 14.09.22 07:47 Tomasz Kaczanowski
- 14.09.22 07:52 Tomasz Kaczanowski
- 14.09.22 12:35 Kviat
- 14.09.22 12:44 Kviat
- 14.09.22 12:53 Olin
- 14.09.22 14:12 Kviat
Najnowsze wątki z tej grupy
- 256 świadków nie ma racji
- Re: Jak wygląda "wykonywanie mandatu posła (opozycji)" z aresztu?
- Rower przypięty do mojego
- Kąsaltig Grub
- Re: Sztuka Edukacji wer. 6462 - dodałem roz. z propozycją nowej ordynacji wyborczej
- Nordstrim
- obostrzenia
- ilość węzłów sanitarnych w biurowcu
- Korekta prognozy
- ROBERT GWIAZDOWSKI: PO CO NAM ZWIĄZKI PARTNERSKIE?
- Czy można orzekać po pijaku?
- reparacje
- ustawienie przetargu
- Przeszukiwanie baz i netu
- Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych
Najnowsze wątki
- 2024-07-13 256 świadków nie ma racji
- 2024-07-13 Re: Jak wygląda "wykonywanie mandatu posła (opozycji)" z aresztu?
- 2024-07-09 Rower przypięty do mojego
- 2024-07-09 Kąsaltig Grub
- 2024-07-08 Re: Sztuka Edukacji wer. 6462 - dodałem roz. z propozycją nowej ordynacji wyborczej
- 2024-07-06 Nordstrim
- 2024-07-06 obostrzenia
- 2024-07-05 ilość węzłów sanitarnych w biurowcu
- 2024-07-04 Korekta prognozy
- 2024-07-04 ROBERT GWIAZDOWSKI: PO CO NAM ZWIĄZKI PARTNERSKIE?
- 2024-07-03 Czy można orzekać po pijaku?
- 2024-07-02 reparacje
- 2024-07-02 ustawienie przetargu
- 2024-07-02 Przeszukiwanie baz i netu
- 2024-07-01 Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych