    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 2 Jul 2012 18:14:09 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: ciekawostka - stosowanie się do przepisów drogowych
    <js1gjt$s25$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206222154240.1252@quad>
    <js5c6m$2r0$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206242339500.4024@quad>
    <js9fb5$51m$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206252243280.2988@quad>
    <jsbhrq$l6$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206262337540.3232@quad>
    <jsf3l9$1rb$3@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206280039290.2840@quad>
    <jsh1e1$ouu$1@inews.gazeta.pl> <jsh2pp$7mo$1@inews.gazeta.pl>
    <jsh40e$ngb$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.1206281417140.908@quad>
    <4fec5f06$0$1306$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1206281712470.272@quad> <jsibcb$27t$1@inews.gazeta.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1206282135070.2508@quad> <jsih9e$d53$1@inews.gazeta.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1206290752550.300@quad> <jsjvq3$59v$1@inews.gazeta.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1206292357190.3124@quad> <jsmqhp$4bt$1@inews.gazeta.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1207012052250.2472@quad> <jss30l$jpj$1@inews.gazeta.pl>

    On Mon, 2 Jul 2012, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Nie rozumiem.

    Dałeś czy nie dałeś?

    > Gotfryd, ty już naprawdę w piętkę gonisz. Czy ja na ciebie policję
    > wysyłam albo straszę sądem?

    Postawiłem się w roli klienta w Twoim własnym przykładzie.
    Pokazałem Ci, ile warta jest Twoja teza "ale ja wobec klienta
    nie zaciągnąłem zobowiązań", zarówno w postępowaniu karnym
    jak i cywilnym (wskazując przepis).

    Weź i odczep się od pomysłu "państwo tylko się zobowiązało".
    Taki mechanizm, owszem, działa, ale w przypadku jeśli nie
    zostanie wskazane zachowanie, które ma być wdrożone, po
    prostu jeśli "brakuje danych".
    Owszem, były takie przykłady - np. minister nie wydawał
    rozporządzenia wykonawczego, w którym miał stworzyć listę
    czegoś-tam.
    Zwracam uwagę na istotną różnicę: *stworzyć*, a nie *wdrożyć*.
    Nie było listy, nie było jak więc odnieść się do nieistniejącego
    obiektu.

    A tu jest czarno na białym: przepis, który państwo zobowiązuje
    się stosować.

    > ,,Branie gwałtem'' niekoniecznie musi oznaczać przywłaszczanie sobie
    > materialnej rzeczy.

    Tracę cierpliwość, ale jeszcze raz: szukasz dziury w całym W ZŁYM
    MIEJSCU. Szukasz jej na etapie wykonania, a nie na etapie ustalenia
    "jak ma być".

    [...]
    > czy zobowiązali się dostosować urzędy do wjazdu wózkiem inwalidzkim?

    Nikt Ci wobec tego nie broni wyegzekwować swojego prawa wjechania
    wózkiem.
    FYI: w tym momencie brak podjazdu jest odpowiednikiem braku
    przepisu w PoRD, kiepski przykład wybrałeś.

    > W tym choćby, że zginę na drodze, bo ktoś se będzie gwałtem samowolnie
    > dostosowywał PoRD do KW.

    Ale Ty się mylisz, to on ma rację.
    Już raz pisałem: masz znać prawo.
    Skoro .pl ratyfikowała KW to masz ją znać.

    [...]
    > No więc tatuń płaci mandaty, domku na drzewie brak, nie będę się w nim
    > bawił.

    To masz pech.
    Czego nie rozumiesz?
    Powiem raz jeszcze: nie rozumiesz tego, że zamieniasz strony miejscami.
    Idzie o to, że zachowanie zgodne z KW jest 'prawne'.
    Nie podlega więc UKARANIU.
    A to, czy możesz je "wyegzekwować", czyli spowodować, żeby panstwo
    postawiło dom z przykładu lub wpisało zapis do PoRD, jest o tyle
    poza zasięgiem, że zależy WYŁĄCZNIE od skuteczności kar, które
    bedą nakładane na państwo.

    Państwo może robić to co Ty: "nie bo nie, TUP" :P
    No i tyle może.
    (potupać sobie, skoro już podpisało konwencję)
    No, dla ścisłości, może konwencję wypowiedzieć.

    > I co? Tatuń się zobowiązał dostosować domek (PoRD) do normy KW, to mogę
    > się oprzeć o nieistniejącą barierkę w myśl twierdzenia, że zobowiązał
    > się dostosować, więc luz...

    O czymś zapomniałeś :>
    O przepisach karnych za niedopełnienie obowiązków.
    Niewybudowanie barierki 'z konwencji' niczym, ale to niczym, nie
    różni się od niewybudowania barierki 'z ustawy'.

    Jeśli więc uważasz, że masz pełne prawo opierać się o nieistniejącą
    barierkę "z ustawy", to ja nie mam nic do dodania :P
    (wykazywałem JEDYNIE, że takie zachowanie 'z konwencji' nie jest
    gorsze, niż zachowanie 'z ustawy')

    I wykonanie (lub niewykonanie) przepisu z konwencji NIE JEST do
    porównania z ODWROTNĄ czynnością, robioną "z ustawy".
    Jak chcesz dywagować eterycznie o nieistniejących barierkach,
    to najpierw zapyaj siebie co robisz jeśli USTAWA nakazuje
    że ma być a jej nie ma.

    I w przypadku konwencji rób to samo.

    pzdr, Gotfryd