    From: "Gan" <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Reklama w kinie: "piractwo to przestępstwo"
    Date: Wed, 12 Nov 2008 14:17:31 +0100

    > Jeśli nawet zostawimy w spokoju to nieszczęsne
    > rozpowszechnianie to pojawia się kolejna kwestia co to jest korzystanie z
    > utworu. Art. 23 mówi o korzystaniu, a trudno za korzystanie uważać
    > robieniem kopii, więc jak już przyjąć Twoją liberalną interpretację, to
    > wolno co najwyżej robić "streaming" z serwera i nic poza tym.
    >
    > --
    > Marcin

    Ja odnoszę się do tej Twojej wypowiedzi:
    "skoro ktoś zamieścił utwór w sieci BEZ ZEZWOLENIA
    TWÓRCY to już nie jest to rozpowszechnienie o którym mówi PA " co nie jest
    prawdą.
    Widzę tu dwie możliwości.
    1. Napisałem wiersze i opublikowałem je w tomiku poetyckim (była moja
    zgoda). Ktoś bez mojej zgody umieścił wiersze w internecie (i tym się nie
    zajmujemy bo wiadomo, że nie mógł). Teraz ktoś ściąga wiersze z serwera -
    zachodzi dozwolony użytek osobisty (oczywiście zakładam, że pozostałe
    przesłanki miały miejsce).
    2. Stworzyłem wiersz i schowałem go do szuflady. Ktoś go wykradł i umieścił
    na serwerze. Ktoś go zgrywa - nie zachodzi dozwolony użytek bo utwór nigdy
    nie został za moją zgodą rozpowszechniony.

    Dlaczego piszę o różnicy między nośnikiem a utworem? Bo odnoszę wrażenie że
    myślisz, że jeżeli wydałem wiersz w formie książeczki to wersja cyfrowa nie
    jest rozpowszechnionym utworem. A właśnie jest bo rozpowszechniony ma być
    utwór ... a nie nośnik (obsesja?;P )

    Jeżeli chodzi o korzystanie to ustawodawca stosuje to pojęcie jako
    określenie czynności faktycznych w przeciwieństwie do rozporządzania - przez
    co rozumie się czynności prawne.