    From: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Regulamin Cyfry+ [długie]
    Date: Wed, 11 Sep 2002 13:14:50 +0000 (UTC)

    Grzegorz L. <g...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Ja się odwołuję do punktu regulaminu, który mówi, że mogę odstąpić od umowy,
    > jeżeli podwyższą cenę abonamentu.
    > Niestety nie mogę chyba odwołać się od klauzuli o terminie wypowiedzenia
    > umowy zawartej na okres oznaczony ze skutkiem jej przedłużenia, gdyż druga
    > rocznica umowy minęła w grudniu 2001 a ja w stryczniu 2002 się o tym
    > połapałem i głupi nie zareagowałem, bo sądziłem, że skoro jest już po
    > terminie to nic nie zdziałam.

    W takim razie powołasz się nie na bezpośrednio wymienioną w k.c. (ale
    przykładowo!!) klauzulę, którą tam przytoczyłem, lecz na art. 385(1) par. 1,
    który stanowi, że klauzula jest niedozwolona jeżeli:
    1. Jesteś w stosunkach z Cyfrą+ konsumentem, gdyż zawarłeś umowę nie związaną
    bezpośrednio z prowadzoną (przez Ciebie) działalnością gospodarczą.
    2. Jako konsument nie miał wpływu na uzgodnienie tej klauzuli (Ty zawarłeś
    umowę przez adhezję, czyli przystąpienie, akceptując tym samym regulamin, na
    kształt którego nie miałeś wpływu)
    3. Klauzula ta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami kształtuje twoje prawa
    i obowiązki naruszając tym samym rażąco Twoje interesy, gdyż zakreśla Tobie
    bardzo krótki czas na skuteczne odstąpienie od umowy. Należy pamiętać, że w
    polskim prawie oświadczenie woli uznane jest za złożone, wtedy gdy dotrze do
    adresata w taki spsoób, aby on mógł się z treścią oświadczenia zaznajomić.
    Biorąc to pod uwagę kontahent pozostawił Towbie (uwzględniająć czas
    przesłania listu) raptem 3-4 dni na podjęcie decyzji o odpstąpieniu od umowy
    i wysłanie listu, co w żaden sposób nie uwzględnia Twoich interesów.
    Dodatkowo zawiadomienie o podwyższeniu abonamentu wysłał w porze wakacyjnej
    licząc (w sposób rażąco sprzeczny z dobrymi obyczajami), że jego kontrahenci
    będą przebywali na urlopie wypoczynkowym i tym samym nie zdążą z wysłaniem
    wypowiedzenia stosunku najmu dekodera.

    Klauzula ta więc zgodnie z art. 385(1) par. 2 nie wiąże Ciebie. Należy tym
    samym uznać, że stosunek wygasł, gdy Ty niezwłocznie (nie: natychmiast, lecz:
    bez uzasadnionej zwłoki) wysłałeś zawiadomienie wypowiadające.

    Reszta (Twoje dalsze postępowanie) jak w poprzednim poście.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl