  • Data: 2002-09-17 06:47:53
    Temat: Re: Regulamin Cyfry+ [długie]
    Od: "lidmar" <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Sprawdziłem - jest to weksel własny sola, in blanco, tzn. nie określono
    > terminu zapłaty.
    > Jest klauzula "bez protestu" więc chyba mam przechlapane. Klauzula
    > zwalniająca od protestu jest zgodna z prawem.
    > Co jednak ona oznacza w praktyce? Czy jeżeli weksel został użyty
    niezgodnie
    > z deklaracją wekslową (która mówi kiedy weksel można wypełnić i
    zrealizować)
    > to i tak muszę najwierp zapłacić, a potem dochodzić swoich praw?

    zasadniczo tak, jedyny wyjątek zawarty jest w Prawie wekslowym
    Art. 17. Osoby, przeciw którym dochodzi się praw z wekslu, nie mogą wobec
    posiadacza zasłaniać się zarzutami, opartemi na swych stosunkach osobistych
    z wystawcą lub z posiadaczami poprzednimi, chyba że posiadacz, nabywając
    weksel, działał świadomie na szkodę dłużnika.

    Jedynie wykazanie że posiadacz, nabywając weksel, działał świadomie na
    szkodę dłużnika daje możliwość podniesienia zarzutów osobistych.

    > Na wekslu jest wskazanie że jest on na Canal+ Cyfrowy Sp. z o.o.
    (remitent)
    > i z tego co wiem, to jeżeli oni bezpośrednio chcieliby zrealizować weksel,
    > to mogę odmówić i pójść do sądu (proces wekslowy) - jeżeli jednak weksel
    > zostanie zbyty komuś innemu, to tamtemu nie mogę odmówić zapłaty weksla,
    > nawet jeżeli został on wypełniony niezgodnie z deklaracją wekslową (jest
    > wg. mnie duża wada weksli).

    j.w. Czy jest to wada? weksel, zgodnie z przyjętą w Polsce koncepcją
    niemiecką jest zobowiązaniem abstrakcyjnym, czyli oderwanym od swojej
    kauzy. Wg koncepcji francuskiej weksel jest zobowiązaniem przyczynowym
    (kauzalnym) i tyle.
    Abstrakcyjny, czyli oderwany charakter zobowiązania wekslowego polega na
    tym, że samo podpisanie dokumentu zobowiązuje wystawcę, bez względu na
    przyczynę wystawienia.

    pzdr

    marek