  • Data: 2002-11-13 12:50:05
    Temat: Re: Prawo cywilne - jeszcze raz
    Od: "Michal Ch" <m...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam

    > Nawet jesli przyjąć ten tok myslenia to gdzie wtedy miałbyś przyjęcie
    takiej
    > oferty. W jaki sposób wykazałbyś że została zawarta umowa. W kazusie nie
    ma
    > nic na temat ewentualnej zgody kupujacego a kazusu rozbudowywać nie
    możesz.

    W zasadzie od początku opierałem się na tym, że z okoliczności
    i zachowania stron można wywnioskowac ich dążenie do zawarcia
    umowy. Zresztą chyba podobnie potraktował to też Paweł Hajdys.
    W związku z tym, uznałem że w tych okolicznościach które rozpatrujemy
    można przyjąć milczącą zgodę kupującego - wskazuje na to chyba jego
    wcześniejsze nastawienie (cyt. "po namyśle", "chętnie kupię domek").
    Pewne oparcie znalazłem też w orzecznictwie:

    - 1992.02.05 uchwała SN III CZP 134/92 OSP 1994/5/81
    "Artykuł 386 k. c. nie wyklucza możliwości przyjęcia w innych także
    sytuacjach, że milczenie adresata oferty wyraża jego wolę przyjęcia tej
    oferty; w sytuacjach nie objętych tym przepisem znaczenie milczenia adresata
    oferty podlega ocenie na podstawie art. 60 k. c. "

    - 1991.09.24 wyrok s.apel. U I ACr 358/91 OSA 1992/4/38 w Poznaniu

    "Przyjęcie oferty jest oświadczeniem woli. Milczenie zaś może być uznane za
    przejaw oświadczenia woli wyrażającego zgodę. Może to mieć miejsce w takiej
    sytuacji, w której osoba nie zaprzeczająca mogła i powinna była zająć
    merytoryczne stanowisko w tej kwestii"

    Co prawda nie można rozbudowywać kazusu, ale nie można też chyba
    podchodzić do niego czysto literalnie, bo często pewną treść można
    znaleźć także między wierszami - tak też staram się robić :-).
    Z drugiej strony, podejście dosłowne jest zapewne bezpieczniejsze
    z punktu widzenia ochrony interesów jednej ze stron - w tym wypadku
    sprzedającego.

    Pozdrawiam :-)
    Michał