    From: "andrzej głowacki" <f...@U...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie
    Date: Wed, 5 Jan 2005 12:04:17 +0100
    Sender: f...@p...onet.pl@pc72.bydgoszcz.sdi.tpnet.pl

> [...]
    > udowodnić przejaw swojej działalności twórczej, bez względu na
    fotografowany
    > obiekt.
    > Pewne parametry techniczne podczas fotografowania (np. ekspozycja światła,
    > przysłony, zmienność otaczającej nas rzeczywistości) powodują że nie ma
    > możliwości wykonania 2 identycznych zdjęć, a co za tym idzie (w miarę
    > dostępnych środków) autor jest w stanie udowodnić swoje autorstwo.
    >
    > Zatem każdy autor fotografując cokolwiek wykonał dzieło (fotografię)
    > i ma do niego zastosowanie prawo autorskie.

    Chociaż zgadzam się, że takie podejście jest najbezpieczniejsze, jednak tak
    głęboka asekuracja , czyni nawet z wykonania odbitki kserograficznej dzieło
    objęte ochroną prawną. Sam kiedyś widziałem bardzo oburzonego sprzedawcę z
    allegro, który nazywał bardzo mocnymi słowami wykorzystanie przez innego
    sprzedawcę jego skanu, jakiegoś opakowania. Skan ten, jakością niewiele
    różnił się od ksero. Różnica pomiędzy kserem a skanem nie jest duża, zaś od
    skanu do nieartystycznego zdjęcia przedmiotu rownież jest znikoma. Czy więc
    nawet ksero może być objęte ochroną prawną?

    > Innym aspektem sprawy jest fotografowany obiekt, czy też nasze prawo
    > do sfotografowania obiektu - dla przykładu większość współczesnych
    wydawców
    > w stopkach redakcyjnych zamieszcza klauzulę: żadna część niniejszej
    książki
    > nie
    > może być powielana i rozpowszechniana ...., albo określa to umowa
    > licencyjna -
    > i w tym wypadku, wydaje mi się, że sprawa jest prosta i nie budzi
    > wątpliwości.

    Moim zdaniem jednak budzi. Mianowicie chodzi mi o to czy obecny właściciel
    "starego" oryginalnego dzieła, np. kolekcjoner, wydawca, ma prawo zakazywać
    kopiowania dzieła, jeśli je publikuje, czy umieszcza w miejscu publicznym?
    Czy ma do tego dzieła jakieś szczególne prawa.

    Jeszcze inna sprawa jest taka, że często spotykam się z publikacjami, w
    których umieszczono stare zdjęcie z opisem typu: ze zbiorów muzem, ze
    zbiorów Pana X. Natomiast, pomimo tego, że autor czy "stary" wydawca zdjęcia
    jest znany, nie ma o nim żadnej wzmianki. Coś tu chyba nie gra...

    Dziękuję za interesującą dyskusję,

    andrzej