    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podobny problem....
    Date: Fri, 13 Jul 2007 23:23:06 +0200

    On Fri, 13 Jul 2007, Krzysztof wrote:

    > Moi rodzice także przepisali mi dom w testamencie, jednak nie u notariusza
    > tylko najnormalniej ręcznie na papierze. Także mam brata który ożenił się i
    > mieszka gdzie indziej. Ja dom w którym mieszkam z rodzicami gruntownie
    > wyremontowałem.

    To się jakoś mądrze nazywa - "nakłady", rzuć okiem do art.226 Kodeksu
    Cywilnego i okolic. W razie jakby JEDNAK brat stał się współwłaścicielem,
    to ta część nakładów która podniosła wartość jego części (udziału)
    miałby zwrócić.
    Dobrze jest więc mieć *dowody* poniesienia nakładów!

    > Jemu z kolei rodzice pomogli finansowo.

    Darowizna, art. 993 i 994 KC:
    _117.html
    Ale po 10. latach ona się "nie liczy".
    Zamiar "równego podzielenia dzieci" powinien być więc wyrażony
    TERAZ - w postaci darowizny domu, być może części domu, być może
    pod warunkiem i z umową dożywocia itp.
    Ale po kilkunastu latach *prawnie* stan jest taki, że jedno
    z rodzeństwa dostało "dawno temu i nieprawda" darowiznę, zaś
    teraz jest całość spadku do podziału - z czego połowa należy
    się jako zachowek również wbrew testamentowi.
    Dodatkowa możliwość: art.1048, czyli zrzeczenie się spadku przez
    tego kto otrzymał darowiznę. Ale TERAZ, nie po śmierci.

    > Mam pytanie czy taki
    > odręcznie spisany testament ma jakąś wartość, czym on się różni od
    > notarialnego testamentu /w sensie bezpieczeństwa, podwazenia go, itp./ oraz
    > jakie zagrożenia ze strony brata po śmierci rodziców mogą dla mnie się z
    > takiego odręcznego testamentu pojawić?

    Żądanie zachowku?
    Art.991 - zaraz przed tym o darowiźnie spadkobiercy :)

    pzdr, Gotfryd