    From: macteanimo<a...@k...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: P2P
    Date: Mon, 13 Feb 2006 20:12:52 +0000 (UTC)
    Sender: u...@p...info

    > Owszem.

    > A tu już nie jest to takie jasne - np.

    > Poniekąd. A nawet więcej - jest nielegalne. A zatem można założyć, że
    > skoro jest dostępne w sieci - osoby uprawnione nie miały nic przeciwko
    > temu. Jestem paranoikiem, ale nawet ja nie podejrzewam wszystkich
    > dookoła o bycie przestępcami ;)

    To ze cos jest w sieci wcale nie swidczy o legalnosci. Jesli cos jest np. w sklepie w

    centrum miasta(np.odziezowym) to ktos ma prawo przypuszczac, ze jest to towar
    legalny. Sieć to co innego.Siec-mowiac poetycko-to wirtualny swiat-wlasciwie
    niekontrolowalny. Wiadomym jest, ze w sieci mozna umiescic w sposb łatwy wiele
    rzeczy, na ktore nie zgadzaja sie tworcy. I tak np. gdybym mial strone to moglbym
    umiescic na niej w dziale download piosenke shakiry. Czy to oznacza, ze inne osoby
    maja prawo zakladac, ze ona jest tam legalnie-moim zdanioem nie. Czy(z grubej
    rury) fakt, ze w sieci jest pornografia dziecieca swiadczy o tym, ze jest ona
    legalna.
    Czy to, ze na moim osiedlu z latwoscia mozna w melinie kupic spirytus czy trawe
    swiadczy o tym , ze jest ona legalna-nie. O legalnosci nie swiadczy latwa
    dostepnosc przedmiotu(czy tam utworu). Przecietny obywatel powinien zdawac
    sobie sprawe z podstawowych rzeczy-miedzy innymi z wyzej wymienionych. Sądzę,
    ze tak z reszta jest, tzn. wiekszosc osob w p2p czuje pismo nosem i wie , ze robi
    cos nielegalnego.

    > Serio? Jesteś pewien, że nie ma tam osób handlujących legalnym towarem?

    Pewien nie jestem, ale plyta za 10 zlotych, ktora w sklepie kosztuje 57, a w necie
    47 + 10 zlotych koszty wysylki daje do myslenia.Jest to paserka,przynajmniej
    nieumyslna.

    > I może w takim razie powiesz, jak odróżnisz taki legalny od nielegalnego
    > - zważywszy na to, że cena (przy ich kosmicznej rozpiętości) o niczym
    > nie świadczy.

    Moim zdaniem, jak wyzej napisalem ,swiadczy.
    Art. 292. § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących okoliczności
    powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą czynu
    zabronionego, nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub
    pomaga do jej ukrycia,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    § 2. W wypadku znacznej wartości rzeczy, o której mowa w § 1, sprawca

    Art. 293. § 1. Przepisy art. 291 i 292 stosuje się odpowiednio do programu
    komputerowego.
    § 2. Sąd może orzec przepadek rzeczy określonej w § 1 oraz w art. 291 i 292,
    chociażby nie stanowiła ona własności sprawcy.

    Art. 118.prawa autorskiego
    1. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przedmiot będący nośnikiem utworu,
    artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu rozpowszechnianego lub
    zwielokrotnionego bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom nabywa lub
    pomaga w jego zbyciu albo przedmiot ten przyjmuje lub pomaga w jego ukryciu,
    2. Jeżeli sprawca uczynił sobie z popełniania przestępstwa określonego w ust. 1
    stałe źródło dochodu albo działalność przestępną, określoną w ust. 1, organizuje
    lub nią kieruje,
    podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 5.
    3. Jeżeli na podstawie towarzyszących okoliczności sprawca przestępstwa
    określonego
    w ust. 1 lub 2 powinien i może przypuszczać, że przedmiot został uzyskany
    za pomocą czynu zabronionego,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
    do lat 2.

    Okolicznościa towarzyszaca sa wlasnie-podejrzane miejsce transakcji, niska cena,
    brak dokumentow lub ich podejrzany wyglad, wyglad osoby sprzedajacej(osoba
    sprzedajaca plyty w kiblu, spod lady albo kurtki wyglada dziwnie). Ja jestem w
    stanie rozroznic, ze plyta na stadionie jest nielegalna(cena, brak lub podrobiony
    hologram, okolicznosci transakcji), a w empiku legalna(a nawetn jesli nielegalna, a
    po normalnej cenie, nie ma przestepstwa)

    > A jak odróżnisz film, który wolno darmowo rozpowszechniać od takiego,
    > którego nie wolno? (po samym pliku - dla ustalenia uwagi)

    Nie moge rozpowszechniac utworu, dopoki nie mam do tego uprawnienia. Gdybym
    mial uprawnienie to bym o tym wiedzial, bo bym sie o nie staral i je uzyskal.

    > Wiesz, ale to jest różnica jak pomiędzy prywatnym terenem, a prywatnym
    > terenem ogrodzonym i z tabliczką "zakaz wstępu - teren prywatny".

    No tak, ale zarowno na taki i taki nie mozna wchodzic. Jest to zabronione.
    Doskonały z reszta przyklad. Nie trzeba oznaczac kazdej nieruchomosci jako teren
    prywatny, by zabronione bylo na niego wejscie. Podobnie nie trzeba oznaczac
    kazdego kosza w miescie "mienie-nie niszczyc", bo wiadomo, ze nie wolno tego
    robic.

    -> http://usenet.pomocprawna.info