eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoOsoby zajmujące lokal bez tytułu prawnego są obowiązane ... uiszczać odszkodowanie? › Re: Osoby zajmujące lokal bez tytułu prawnego są obowiązane ... uiszczać odszkodowanie?
    From: Jacek <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Osoby zajmujące lokal bez tytułu prawnego są obowiązane ...
    uiszczać odszkodowanie?
    Date: Sat, 02 Mar 2002 18:34:07 +0100

    MAX wrote:

    > "Jacek" <g...@p...onet.pl> wrote in message
    >
    > Niestety nie masz racji (częściowo nie ma jej także Gwidon)
    Nie moge nie miec racji gdy jedynie opisuje za autorem konkretna
    sytuacje.

    > Art. 18 nie dotyczy pustego lokalu - w przypadku takiego stosuje się
    > przepisy Kc (posesoryjka lub pow. windykacyjne)
    W omawianym przypadku dotyczy
    cytat
    "
    1. Osoby zajmujące lokal bez tytułu prawnego są obowiązane do dnia
    opróżnienia lokalu w miesiąc uiszczać odszkodowanie.
    "

    > Art. 18 dotyczy sytuacji, w której nastąpiło skuteczne wypowiedzenie umowy
    > najmu i jej rozwiązanie czyli pozbawienie lokatora tytułu prawnego.
    Niekoniecznie.
    Art. 18 dotyczy zajmowania lokalu bez tytulu prawnego, czyli kazdego
    zajmowania bez tytulu prawnego,
    tak po wypowiedzeniu albo bez wypowiedzenia.

    > w lokalu, do którego *oboje* posiadają tytuł prawny...
    Dokladnie.
    Dlatego wlasciciel mogl wymowic umowe matce, a gdy nie wymowil to ojciec
    dziecka jest uprawniony
    do uzyskania tytulu prawnego w wyniku zameldowania.

    > Wymówienie? Takiego pojęcia nie ma w ustawodawstwie.
    Nie przesadzajmy.
    Wymowienie jest pojeciem znanym z ustawodawstwa.
    A nawet z orzecznictwa.

    Raz jeszcze zapreczysz, mam podac cytaty, czy sam sobie znajdziesz ?

    Zapewne chodzi Ci o
    > wypowiedzenie -
    Nie.
    Chodzilo mi dokladnie o wymowienie.

    a to jest dopuszczalne tylko w wypadkach przewidzianych w
    > art. 11. Czyli można tutaj zastosować art. 11 ust. 2 pkt - oddał do
    > bezpłatnego używania część lokalu bez zgody właściciela, co stanowi podstawę
    > wypowiedzenia.

    Dokladnie.
    Ale wlasciciel nie wykazal zainteresowania wypowiedzeniem umowy najmu,
    co wyraznie wskazal.
    Zatem zamknijmy te watki , ktore sa niesitotne dla przedmiotu sprawy,
    aby nie sciemniac.

    > Co nie oznacza, że wynajmujący musi się na to zgodzić.
    Ale wyraznie oswiadczyl ze tak nie godzil sie na zameldowanie, jak nie
    dokonal wymowienia (jak chcesz to i wypowiedzenia).
    Ale wymowienie ma szerszy zakres, gdy obejmuje rowniez czynnosci
    nieformalne, polegajace na ustnym poinformowaniu najemcy o zamiarze
    wypowiedzenia umowy najmy, w przypadku sytuacji jak opisanej.

    > Wyciągasz za daleko idące wnioski. Ustawodawstwo przewiduje tylko jeden
    > przypadek automatycznego objęcia umową najmu dwóch osób - art. 680(1) par. 1
    > Kc.
    Alez nie mowimy o zadnym automatyzmie.
    Opisalem standard znany w prawie niemieckim i europejskim,
    ktory jest tak automatyczny, ze albo uwzgledniany w umowach najmu, albo
    wlasciciele sie z nim godza i sa swiadomi takich zdarzen.

    Ojciec nie musi uzyskac stalego zameldowania, ale roczne, czasowe.

    Z tego powodu, kto sie obawia kobiet ze urodza dziecko i zechca
    zamieszkac z ojcem dziecka/mezem,
    ten nie powinien mieszkania wynajmowac.

    Dokladnie tak samo wyglada odwrotna sytuacja.
    Mezczyzna ma dziecko i zechce z nim i matka dziecka zamieszkac.

    Gdyby prawo rodzinny mialo miec tak niski status, ze nie chroniloby
    rodziny w umowach najmu,
    to mielibysmy wyrazny przyklad dyskryminacji rodziny i jej praw i co
    najmniej prawo zaskarzenia sprawy do Trybunalu w Genewie.

    Zatem wynajmujacy musi zdawac sobie z tego sprawe, ze wynajmowanie
    mieszkan, lokali to bardzo kiepski interes i obarczony wieloma
    ograniczeniami i dolegliwosciami.
    A w ogloszeniu wynajmu mieszkania osobie samotnej mozna z latwoscia sie
    doszukiwac proby dyskryminacji
    jednostki spolecznej jaka jest rodzina.
    A gdy dyskryminacja , to juz trybunal praw czlowieka jedynie czeka na
    kolejny wniosek.

    Zatem konczac.
    Wynajmujacemu bedzie bardzo trudno wykazac swoje prawo do pozbawiania
    dziecka kontaktu z ojcem i odwrotnie
    jak i matki z ojciem swego dziecka i odwrotnie,
    jak i rodziny w calosci, ktorej prawa gwarantuje konstytucja.

    Zatem nie dosc ze bym nie liczyl na jakiekolwiek odszkodowanie, to
    jeszcze bym sie obawial rekursu ze strony
    tej rodziny w postaci ochrony praw dziecka.
    I opiekuna prawnego wystepujacego do sadu o zagwarantowanie ochrony praw
    dziecka przez umozliwienie stalego kontaktu dziecka z rodzicami.
    A jedyna droga realizacji jest wspolne ich zamieszkiwanie.

    Oczywiscie wymowienie najmu pozostaje sprawa otwarta.
    Ale jak winika z wywodow wynajmujacego, nie bral on takiego rozwiazania
    w ogole pod uwage.
    A zrozumiale jest ze nie mozna zadac odszkodowania od osoby
    niezameldowanej przebywajacej w mieszkaniu osoby zameldowanej,
    gdyz na podobnej zasadzie mozna by zadac odszkodowania od krewnego
    odwiedzajacego swa rodzine, opiekunki do dzieci, pielegniarki, studenta
    mieszkajacego u cioci itp.

    Raz jeszcze.
    Wynajmowanie mieszkan to jest najgorszy mozliwy biznes.
    Zwrot zainwestowanego kapitalu nigdy nie nastepuje,
    a ryzyko sadownego zobowiazania wlasciciela do remontu kamienicy,
    zapewnienia bezpieczenstwa, skucia odpadajacego tynku, sprzatania sniegu
    z chodnika, remontow instalacji
    jest tak duze, ze niestety tysiace budynkow popadaja w ruine, gdyz nikt
    nie chce mieszkac w starych
    budynkach, a wlasciciele czesto sie ukrywaja, aby tylko gmina ich nie
    zobowiazala do utrzymania swojej wlasnosci w nalezytym stanie i nie
    zobowiazala do pokrycia kosztow administrowania, remontow i zarzadzania
    nieruchomoscia.

    Jacek