    From: "dK" <c...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Emerytura po zmarłym
    Date: Tue, 15 Mar 2011 19:55:11 +0100

    news:ilo9p8$1nt$3@inews.gazeta.pl...

    > było już gdzieś w orzecznictwie, że jeżeli emeryt zmarł w trakcie
    > miesiąca, to za ten miesiąc emerytura powinna być wypłacona, nawet jeśli
    > śmierć nastąpiła przed dniem wypłaty.
    >
    > natomiast nie zmienia to faktu, że ta emerytura jest masą spadkową (w
    > przeciwieństwie, np do obowiązku zwrotu jako nienależna)
    > I bank zachował się prawidłowo jeśli konto było wspólne. Zablokował połowę
    > środków.
    > Chyba, że ktoś wskaże przepis mówiący, że ta emerytura nie wchodzi do masy
    > spadkowej. (a nie przepis, że nie trzeba tej emerytury zwracać).

    No własnie ten przepis z ustawy o FUS według wyraźnie wskazuje odbiorcę
    takiej emerytury.
    Określa dokałdnie że chodzi o te osoby, kóre prowadzą "wspólne gospodarstwo
    domowe" a nie spadkobierców.
    W sytuacji gdyby emeryt był samotny, to spadkobiercy nie mieliby żadnych
    praw do tej emerytury. Ona stanowi łącznik pomiędzy emeryturą za pełny
    miesiąc zycia a rentą rodzinna, która jest uruchamiana jako decyzja ZUS w
    terminie 30 dni od żłożenia Rp-2.
    Ustawodawcy chodziło w tym przepisie, by nagle nie doszło do dziury w
    bieżacym utrzymaniu wciąż istneijacego gospodarstwa domowego. To co wyprawia
    bank uderza w to.

    dK