  • Data: 2003-10-29 20:49:53
    Temat: Re: Czym sie rozni "lub" od "albo"???
    Od: Catbert <v...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > dobrze, bo konstytucja mowi, ze sady sa niezawisle - przymiotnik madry w
    > odniesieniu do sadow w konstytucji RP nie wystepuje

    Art. 87.
    1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej
    są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz
    rozporządzenia.

    ... a nie widzimisię sędziów- frustratów i "bywających różnymi";
    ... powszechnie, a nie powszechnie z wyłączeniem sędziów.

    Art. 178.
    1. Sędziowie w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają
    tylko Konstytucji oraz ustawom.

    ...oraz ustawom. Nie wyłącznie sobie.

    Niezawisłość oznacza m.in. brak podległości. Nie oznacza dowolności w
    interpretacji prawa, bo gdyby tak było, to prawo pisane nie byłoby
    potrzebne. Być może wogóle jakiekolwiek prawo byłoby zbędne.

    Nazywanie "dobrym" selektywnego wyboru norm prawnych jest intelektualnym
    nadużyciem.

    Dobry jest przymiotnikiem wartościującym. Fakt, że sędzia nie
    "podporządkował się" orzecznictwu jest zgodne z ustawą - jednakże
    nastąpiło to po decyzji merytorycznie wadliwej, sprzecznej z
    obowiązującym prawem - niepodporządkowanie nie jest "ustawowo" dobre,
    czy złe, bo jak sama zauważasz konstytucja tego nie zawiera. Stąd moje
    pytanie było, co jest dobrego w wydaniu niewłaściwej decyzji i wulgarnym
    traktowaniu innych sędziów?
    Meritum sprawy to zła decyzja; niepodporządkowanie się, to jedynie
    szczegół techniczny - być może dla zaczadzonych codzienną praktyką
    sądowniczą jurystów urasta on do rangi zagadnienia kardynalnego.

    Art. 45.
    1. Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez
    nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i
    niezawisły sąd.

    ...do sprawiedliwego - nie: dowolnego;

    Zdaje się, że niezadługo do codziennego użycia wejdzie:

    Art. 77.
    1. Każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została mu wyrządzona
    przez niezgodne z prawem działanie organu władzy publicznej.

    Pzdr: Catbert, EHRM