    From: "Misiek" <k...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Nieopłacanie składek na ZUS a więzienie.
    Date: Wed, 24 Dec 2003 17:47:20 +0000 (UTC)

    Witam,

    Tak się złożyło w moim życiu że znalazłem się w trudnej sytuacji
    materialnej. W wyniku tego przez kilka miesięcy bez powodzenia
    próbowałem prowadzić DG. No i teraz ZUS domaga się kasy. Wydał już
    kilka tytułów wykonawczych i zajął mi konta (nawet udało się mu
    wyegzekwować około 3 (trzech) PLN :-) ). Wiszą mi te ich kwity
    ponieważ nie mam żadnego majątku i nie wygląda na to że ten stan
    zmieni się w jakiś znaczący sposób w najbliższych latach.

    "Niestety", wygląda na to że będę miał trochę zleceń za które będę
    musiał wystawić faktury. Chcę solidnie rozliczyć się z urzędem
    skarbowym (m. in. nie odliczać w PIT5 składek na wszelakie
    ubezpieczenia), natomiast nie mam zamiaru płacić składek na ZUS. O ile
    w pierwszym przypadku nieopłacanie składek jest w jakiś sposób
    uzasadnione (nie osiągnąłem dochodu, a wręcz zanotowałem stratę), to
    ten drugi przypadek to jawne "przeginanie". Co mi grozi za takie
    olewanie ZUS-u? Przejrzałem ustawę "o ubezpieczeniach społecznych" i
    tam jest generalnie mowa o grzywnach itp., a te nie są mi
    straszne. :-) Aby było jeszcze milej, to takie rzeczy są traktowane
    jako wykroczenia a nie przestępstwo. Pytanie jest następujące - czy
    mogę pójść siedzieć za nieopłacanie składek na ZUS? A jeśli tak, to na
    jakiej podstawie?

    Wesołych Świąt,
    Misiek