    From: "m...@g...com" <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: selekcje do klubów
    Date: Sun, 30 Mar 2008 02:39:07 -0700 (PDT)

    On 30 Mar, 11:07, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:
    > Użytkownik "Jacek Krzyzanowski" <j...@p...pl> napisał w
    > wiadomościnews:slrnfuugq3.6qd.j.krzyzanowski@mech.pk
    pik.pl...

> [...]
    > komuś zmierza do obejścia obowiązującego prawa i tym samym nie podlega
    > ochronie karnej. W dalszej kolejności zatem niezastosowanie się do
    > bezprawnego żądania nie podlega ściganiu karnemu, a co więcej upoważnia
    > "niewpuszczanego" do zastosowania obrony koniecznej wobec
    > "niewpuszczającego". Byle tylko ta obrona była w rozsądnych granicach.
    > Wyrąbywanie sobie drogi do drzwi szablą przez kretynów z bramki, to nie są
    > granice obrony koniecznej, ale odepchnięcie przytrzymującego bramkarza i
    > postawienie go na właściwym miejscu już tak.

    Po pierwsze zwyczaj, czy utarta praktyka nie jest sama w sobie źródłem
    prawa. Toteż nawet, gdyby faktycznie zwyczajowo do klubu, kawiarni czy
    dyskoteki wpuszczano wszystkich, to nie można by na tej podstawie
    żądać wpuszczenia do Dyskoteki X w miejscowości Y. Po drugie lokale
    stosujące selekcję istnieją i nie wszystkie nazywają się klubami.

    Po drugie prowadzący przedsiębiorstwo gastronomiczne, handlowe czy
    rozrywkowe przez sam fakt otwarcia nie pozbawia się jakichkolwiek
    uprawnień do pomieszczeń zajmowanych przez przedsiębiorstwo. Skuteczny
    względem właściciela tytuł prawny do korzystania z nich osoby
    zainteresowane zyskują dopiero wskutek zawarcia z nim umowy.
    Postawienie selekcjonera i odmowa wpuszczenia przezeń określonej osoby
    jest przejawem braku oferty zawarcia umowy ze strony prowadzącego
    lokal lub odrzucenia przezeń oferty potencjalnego klienta.

    Po trzecie prawo wykroczeń nie nakazuje obsłużenia każdego. Zwróć
    uwagę, że art. 135 kw mówi o towarach przeznacoznych do sprzedaży a
    art. 138 o usłudze, do świadczenia której dana osoba miałaby być
    zobowiązana. Towary (np. piwo sprzedawane w lokalu) są przeznaczone
    wyłącznie dla klientów znajdujących się w lokalu, nie zaś
    przechodniów. Do świadczenia usług (np. udostępnienia parkietu
    tanecznego, prywatnego pokoju na spotkanie towarzyskie, możliwości
    obejrzenia występu artystycznego) prowadzący przedsiębiorstwo jest
    zobowiązany tylko wobec osób z którymi zawarł umowę.