  • Data: 2008-01-09 23:16:13
    Temat: Re: obrnona wlasnego mienia
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote in
    > Co prawda faktyczcznie prawo cywilne przewiduje prawo do obrony
    > koniecznej, ale nie normuje jej zasad. Trzeba się w tej materii posiłkować
    > kodeksem karnym, a ten z kolei obwarowuje tę obronę współmiernością do
    > niebezpieczeństwa zamachu. Wykazanie, ze postrzelenie człowieka było
    > współmierne do utraty radia z samochodu może być mimo wszystko trudne.

    Art. 343. KC "§ 1. Posiadacz może zastosować obronę konieczną, ażeby
    odeprzeć samowolne naruszenie posiadania.
    § 2. Posiadacz nieruchomości może niezwłocznie po samowolnym naruszeniu
    posiadania przywrócić własnym działaniem stan poprzedni; nie wolno mu jednak
    stosować przy tym przemocy względem osób. Posiadacz rzeczy ruchomej, jeżeli
    grozi mu niebezpieczeństwo niepowetowanej szkody, może natychmiast po
    samowolnym pozbawieniu go posiadania zastosować niezbędną SAMOPOMOC w celu
    przywrócenia stanu poprzedniego."

    W tej koncepcji co pisałem to chyba chodzi o to, że samopomoc to dodatkowe
    uprawnienie jeśli chodzi o przywrócenie posiadania, dając prerogatywy do
    wszelkiego niezbędnego działania, aby je przywrócić, bez konieczności
    współmierności. Też mam pewne wątpliwości.