    From: "Robert J." <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nieczytelna fotka z fotoradaru
    Date: Mon, 2 Jan 2006 16:52:18 +0100

    > Fakt, że jest idiotyczny, bo co jeśli
    > 1). podam osobę, a ta osoba się wyprze?

    To nie jest argument. Pożyczanie samochodu (czy czegokolwiek) wiązę się z
    ryzykiem. Niestety to Ty dobierasz sobie znajomych i jeśli nie masz
    zaufania, że w razie czego się nie wyprze że prowadził, to mu nie pożyczasz
    auta.

    > 2). podam osobę, która właśnie zmarła?

    A to akurat może być dobrym rozwiązaniem :-), choć może trochę makabrycznym.

    > 3). podam osobę, która mieszka w innym kraju np. Afryki?

    Zawsze możesz spróbować....

    > 4). nie podam osoby, bo nie będę umiał ustalić (z jakiejś przyczyny) kto
    > prowadził pojazd. Wezmę winę na siebie, to czy to jest w porządku, że
    > otrzymam pkt. karne za wykroczenie, którego nie popełniłem?
    To, że nie będziesz umiał ustalić, kto prowadził pojazd będzie świadczyło o
    tym, że nie zabezpieczyłeś go należycie. A taki obowiązek spoczywa na Tobie
    zgodnie z PoRD. Wybacz, ale tłumaczenie, że "położyłem kluczyki na biurku w
    pracy i ktoś wziął" jest żartobliwe. Ciekaw jestem czy policjant zostawia na
    biurku pistolet i wychodzi siku...

    > 4a). osoba z pkt. 4 jest własicielem dużej firmy transportowej i właśnie
    > miała pożar i spalił się dziennik wyjazdów i jednocześnie 5 osób popełniło
    > wykroczenie. Z uwagi na niemożność przedstawienia konkretnych osób, weźmie
    > winę na siebie i tym samym będzie musiała powtarzać egzamin praktyczny na
    > prawo jazdy, bo przekroczy 21 pkt. karnych.

    I na każdym z pięciu zdjęć będzie nieczytelna facjata ;-)). Podajesz
    przypadek ekstremalny, a niestety w praktyce gros stanowią przypadki
    normalne i dające się wytłumaczyć. Zakładam się że twarzy nie można
    rozpoznać na śladowej ilości tych fotek...

    > 4b.) właścicielem, jest nie jedna osoba fizyczna, tylko firma, która ma
    > kilku właścicieli, to mają się podzielić mandatem i punktami karnymi w
    > równej liczbie względem udziałów w firmie?

    Tego powiem szczerze że nie wiem. Podejrzewam że jeśli firma nie potrafi
    podać kto prowadził to możliwe że zostanie obciążona samym mandatem. Punkty
    firmie ciężko wlepić... Zresztą to jest kara dodatkowa...

    > 4c) właścicielem pojazdu jest spółka skarbu państwa, to płacimy wszyscy za
    > ten mandat, a punkty karne bedą naliczane całemu społeczeństwu, czy tylko
    > tym co mają prawo jazdy?

    J.w.

    > To co, dobry jest ten przepis czy nie?

    Dalej uważam że dobry. To, że w jakichś ekstremalnych przypadkach nie można
    przepisu wyegzekwować nie oznacza, że należy go uchylić.