  • Data: 2010-07-25 15:21:48
    Temat: Re: nagrywanie wykładów
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> szukaj wiadomości tego autora

    W wiadomości news:4c4bd40d$0$21660$c3e8da3@news.astraweb.com Tans <.@.>
    pisze:

    > Czy legalne jest nagrywanie wykładów ze studiów na swój własny użytek (do
    > późniejszego odsłuchu, zrobienia notatek, powtórzenia materiału itp)?
    Tak.

    > Gdzieś wyczytałem, że wszystko co się widzi i słyszy można sobie nagrać,
    > jednak z drugiej strony spotkałem się z opiniami, że potrzebna jest zgoda
    > wykładowcy.
    Nie jest, to kwestia elegancji postępowania. No i nagrywając wykład
    nagrywasz także wszystko, co się w trakcie niego stanie, a więc i ew.
    wypowiedzi innych osób.
    Osobiście nigdy nie miałem nic przeciwko używaniu urządzeń nagrywających
    podczas moich wykładów, ale często byłem o nią proszony. Z czasem
    rozpoczynając wykłady dla jakiejś grupy od razu sam z siebie mówiłem jak ta
    kwestia wygląda, potem mi się znudziło.

    > Jaki jest status tego typu nagrań?
    Nie wolno publikować, bo wtedy ochrona praw autorskich, a także może
    wchodzić w grę ochrona dóbr osobistych.

    > Czy faktycznie muszę posiadać zgodę wykładowcy czy też nie?
    Nie musisz.

    > I jak wygląda sprawa w przypadku np. szkoleń specjalistycznych na które
    > jestem czasem wysyłany z pracy - czy mogę takie szkolenie na własny użytek
    > bez przykrych konsekwencji prawnych?
    IMO tak. Nie potrafię wymyślić żadnego powodu, który mógłby takowe
    spowodować z racji samego nagrania (wspomniany art. 50 UoPAiPP nie ma tu
    zastosowania). Można jeszcze próbować kombinować w oparciu o KC - ale to
    także IMO bez sensu.
    Jako ciekawostkę podam kwestię fotografowania w muzeach itp. instytucjach,
    które to niekiedy żądają dodatkowej opłaty za możliwość fotografowania (a
    więc utrwalania), bądź jej zakazują. Takie postępowanie jest już umieszczone
    na liście klauzul niedozwolonych po interwencji UOKiK.

    --
    Jotte