    From: Szerr <n...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: mundurki w szkołach
    Date: Tue, 21 Aug 2007 23:00:21 +0200
    <fabo75$n2q$3@news.onet.pl> <fac3o1$ch$1@news.onet.pl>
    <facasi$ian$6@news.onet.pl> <j7xdye32hfrd$.vuxyyympa49h$.dlg@40tude.net>
    <factg5$f29$4@news.onet.pl> <76g1vygvf82e$.k2huq2ce0sqe$.dlg@40tude.net>
    <fad4qo$5so$2@news.onet.pl> <1869783k7nutt$.jgzbo7520btw$.dlg@40tude.net>
    <fae554$ost$2@news.onet.pl> <18a4gmdlr649q$.dcmzs0qlw850.dlg@40tude.net>
    <fae6d6$v7o$1@news.onet.pl> <4gbprhgfh9ed$.1nbuj9c07ms7o$.dlg@40tude.net>
    <faeg4d$vir$1@news.onet.pl> <1s3gwecl85y0q$.f6b78np88sz4.dlg@40tude.net>
    <faeq63$vh7$1@news.onet.pl> <7...@4...net>
    <fafab4$amd$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <2tq02b34t7jz$.1rsiktwrw8lxb.dlg@40tude.net>
    <fafgs1$40$1@nemesis.news.tpi.pl>

    Dnia Tue, 21 Aug 2007 22:05:39 +0200, Robert Tomasik napisał(a)
    w:<news:fafgs1$40$1@nemesis.news.tpi.pl>:

    > Wiesz, ja z takimi uczniami czasem się stykam. Czasem z samej ciekawości
    > wypytuję o przyczyny. Często właśnie przyczyną pośrednią popełnienia
    > przestępstw jest ta konsekwencja. Uczeń przestaje chodzić do szkoły, to pod
    > szkołą spotyka podobnych jemu. A dwóch leserów, to już banda. Chciał by się
    > człowiek zabawić, ale bez pieniędzy trudno. To wyciągają kieszonkowe
    > rówieśnikom. Któryś rówieśników nie chce dać i wówczas pierwszy raz się
    > przełamują - biją go.<ciach>

    Chyba nie chcesz w ten sposób, istnieniem przymusu wychowawczego,
    usprawiedliwić młodocianych przestępców?
    Prawidłowo stosowana konsekwencja, której towarzyszy olbrzymi szacunek do
    dziecka, nie jest nigdy błędem wychowawczym, ani tym bardziej przyczyną
    zejścia dziecka na złą drogę. Raczej odwrotnie.

    > Zajrzyj do przepisu, upewnij się, a potem pisz. Przewodniczącym komisji
    > jest dyrektor lub jego zastępca.

    To prawda, byłem nieprecyzyjny. Miałem na myśli, że nauczyciel przedmiotu
    jest głównym egzaminującym.

    > A uczeń egzamin "MA ZDAĆ".

    W normalnych szkołach, mających normalnych dyrektorów, funkcjonuje to
    inaczej - normalnie. Uczeń zdaje, jak się nauczy.

    > Jak kilku uczniów te egzaminy zda, to dyrektor zaczyna się zastanawiać nad
    > zmianą nauczyciela.

    Interesowałeś się kiedyś, jak trudno w obecnym stanie prawnym pozbyć się
    nawet ewidentnie niekompetentnego nauczyciela? Tak więc, te obawy wielu
    pedagogów o to, nad czym to dyrektor się zastanawia, są mocno przesadzone i
    wynikają chyba z właściwej stanowi nauczycielskiemu strachliwości.
    Robię swoje i tyle. Ja uczeń nie zasługuje, to więcej niż jedynki nie
    postawię i niech zdaje poprawkę, bo moim celem jest sprawić, aby uczeń
    umiał - wszelkimi sposobami.
    A jeżeli mam rację i potrafię ją uzasadnić, to dyrektor może sobie najwyżej
    w ramach protestu kichnąć w zaciszu gabinetu.

    > Ta dyskusja w jakiś dziwny sposób "zdryfowała" na dziwne wody. Zaczęliśmy
    > od prostego pytania: Co zrobić, jak uczeń przyjdzie bez mundurka. Nie
    > chodzi o lesera, nieuka, bandytę. Zwykłego średniego ucznia, który mundurka
    > nie ma, bo mu rodzice nie dali.
    > I popatrz, do czego sam doszedłeś ze swymi genialnymi metodami
    > wychowawczymi. Strzelasz do niego z armaty.

    Z armaty zacząłem strzelać dopiero wtedy, gdy dyskusja poszła w kierunku
    radzenia sobie z uczniem zdemoralizowanym, nie wmówisz mi, że zrozumiałeś
    to inaczej.

    > Uczeń jest jaki jest.

    Nieprawda. Uczeń ma być taki, jaki ma być.

    > To tak, jakby policjant nie mogąc złapać przestępcy powiedział, ze to nie jego
    > wina, tylko przestępcy :-)

    Dowcip barwny, lecz analogia nieuprawniona. Przestępca nie ma obowiązku
    współpracować z policjantem w ujęciu się. Uczeń ma obowiązek współpracować
    z nauczycielem w procesach nauczania i wychowania.

    > Na świadectwo wpisuje się oceny z tych egzaminów. To ta ocena z egzaminu
    > jest głównym wyznacznikiem oceny na świadectwie. Średnią z ocen cząstkowych
    > to możesz chyba o jeden stopień zmienić ocenę.

    Nie wiem, o czym piszesz. O jakie egzaminy Ci chodzi? O testy kompetencji
    po podstawówce, czy o egzamin gimnazjalny?

    --
    Quid leges sine moribus?