    From: "Tenar" <t...@k...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: klastry wiejskie
    Date: 29 May 2005 09:21:36 +0200

    > Wczesniej pisałeś, że jedna z cech jest to, zę ten klaster nie ma
    > kapitału. Zarządu też nie ma To o jakie oni zasoby tam walczą.

    Napisalem, ze nie ma WSPOLNEGO kapitalu.
    Prosty przyklad wszystko wyjasni.
    W klastrze uprawiaja ziemniaki. Tu moze byc pelna wspolpraca.
    Powstaje jednak dwa pomysly na ich sprzedaz. Ktos chce podpisac umowe z
    supermarketem, a ktos inny wybudowac wytwornie frytek.
    Jest szansa na zawiazanie sie dwoch przedsiewziec.
    Oba konkuruja o zasoby: ziemniaki.
    Jesli jedna z propozycji bedzie uznana za nieatrakcyjna - wogole sie nie zawiaze
    (bo wiekszosc producentow jej nie poprze).

    > No, jeszcze nie tak dawno pisałeś, że nie ma tam zarządu.

    Nie ma zarzadu klastra.
    Porownaj to do internetu.
    Nie ma zarzadu, prezesa, a rozwija sie i powstaje mnostwo przedsiewziec
    biznesowych w jego obrebie.

    > Poza tym pełnomocnik musi być do czegoś.
    > Siły ludzkiej zatem nie ma i albo będzie
    > miał pełnomocnictwo od wszystkich i będzie po prostu prezesem zarządu
    > spółki osobowej, albo klaster bedzie miał osobowośc parwną i będzie
    > pełnomocnikiem tego klastra.

    Pelnomocnictwo dotyczy przedsiewziecia.
    Jesli powstanie przedsiewziecie sprzedazy ziemniakow do dupermarketu, to jego
    uczestnicy musza wskazac kogos, kto to zorganizuje, podpisze kontrakty itd...
    Tych, ktorzy zdecyduja sie na wytwornie frytek nic to nie obchodzi.
    Oba przedsiewziecia moga jednak korzystac ze wspolnej marki, marketingu,
    standardow organizacyjnych i rozliczeniowych.

    > To, że sie nie będzie prezes nazywał, tylko
    > pełnomocnik, to moim zdaniem mydlenie oczu. Ale moze jest za późno i ja
    > tego nei przysfajam. Mozesz tę koncepcję jakoś wyjaśnic w wersji "dla
    > blondynek"?

    Mysle, ze problemy z jej zrozumieniem biora sie wylacznie z braku rozroznienia
    klastra i przedsiewziecia.

    > dziwic.
    >
    > No to teraz zgłupiałe do reszty. To Ty jako jak rozumiem jeden z
    > propagatorów tej teori nie wiesz, po co tę instytucję wymyślono? Rany
    > boskie! A my sie dziwimy, że takie ustawy z sejmu wychodzą.

    A skad takie wnioski?
    Ja wiem, ze chlopi nie chca tworzyc spoldzielni (to wiedza wszscy, ktorzy maja
    cos wspolnego ze wsia).
    Ty twierdzisz, ze to wynik "wstretu", a ja - ze jest to racjonalne i to czy za
    tym racjonalizmem jest wstret nie ma znaczenia.
    A co do jakosci ustaw, to moglbym wiele napisac na ten temat.
    Jestem zszkowany procedura tworzenia ustaw w Polsce, ktora mam moznosc z bliska
    obserwowac. Przy takiej organizacji sejm nie ma mozliwosci tworzenia dobrego
    prawa. Gdyby mi ktos opowiedzial - jak to funkcjonuje, to trudno byloby mi w to
    uwierzyc.

    > ilosciach, jakie mi
    >
    > Taż t karkołomny przykład i w dodatku kryminogenny [...]

    Ten przyklad pokazuje, ze rolnik moze nie tracac statutu rolnika uczestniczyc w
    sprzedazy przetworzonej zywnosci, a barman nie musi tworzyc zapasow kapusty,
    ryzykujac iz sie zepsuje. Zysk obustronny.
    A co do kryminalnych implikacji, to ustawa jest wlasnie po to, by stworzyc
    bezpieczne i prawnie dopuszczalne ramy dla tego rodzaju transakcji.
    Sposob rozliczen ma stwarzac warunki bezpieczenstwa dla wszystkich, a
    odpowiedzialnosc ograniczona do wlasnych dzialan.

    > zbedny.
    >
    > I mają u mnei za to potwornego plusa.

    Pewnie plus bedzie jeszcze wiekszy, gdy dowiesz sie, ze rzad opracowuje wlasny
    program "wspierania klastrow" pod haslem: jakby tu zagospodarowac unijne
    pieniadze (centralne sterowanie, konkursy itd).

    > Z tym, że ja bym raczej go uznał
    > nie tyle za zbędny, co po prostu szkodliwy i mogący powodować
    > bliżejnieokreślone zamieszanie w systemie parwnym poprzez wprowadzenie
    > nowego tworu.

    Postepujesz identycznie, jak wszyscy krytykujacy go prawnicy. Najpierw
    przyznajesz sie do tego, ze nie rozumiesz, a potem bardzo jednoznacznie
    wyrokujesz. Opinie jaka dostalismy z Biura Studiow i Ekspertyz moznaby umiescic
    w odcinkach w Przekroju (jest tam jeszcze "Humor zeszytow"). Mecenas Krawczyk,
    ktory ja podpisal daje dowody braku znajomosci prawa na poziomie koniecznym do
    otwarcia kiosku, braku elemntarnej znajomosci logiki i ekonomii, ale wniosek
    jest taki jak Twoj.

    > Kogo i za co? BArman podpisuje umowę o współpracy z rolnikiem. Dogaduja
    > się, że rolnik ma 2 słote od kilograma sprzedanego bigosu. Ilośc
    > sprzedanego bigosu mogą oceniać albo po ilosci dostarczonej kapusy - bo
    > pewnie sie da obliczyć, ile z kilograma kapusty przy określonej
    > recepturze wyjdzie tego bigosu - albo na podstawie kasy fiskalnej. I po
    > kłpopocie. po kiego grzyba ten klaster nam tu, to nie wiem.

    Podstawa rozliczen sa faktury sprzedazy.
    A po co klaster - wyjasnialem powyzej.

    > wspolnie.
    > rynek.
    >
    > Eee! moim zdaniem przesadzasz. Jest tyle mozliwości parwnego tego
    > rozwiazania, że wprowadzanie jakiegos nowego tworu nie ma sensu moim
    > zdaniem.

    To jaka jest przyczyna (Twoim zdaniem), dla ktorej chlopi potrafia wspolnie
    zbudowac droge, lub szkole, a nie potrafia sie dogadac, by w wiejskim sklepie
    sprzedawac miejscowa zywnosc?

    > A jak chcesz w końcu tę odpowiedzialność rozłożyć? To podsune pomysł
    > oparty na obowiazującym parwie.

    Proporcjonalnie do udzialu (nie w sensie udzialow w spolce, ale wkladu w
    realizacje przedsiewziecia). Jesli rolnik ma 1% ze frytek, a frytki sie zepsuly
    i odbiorca chce zwrotu pieniedzy, a moze i odszkodowania - to odpowiada za 1%
    spornej kwoty.

    > (wedlug
    > wsi do miast
    >
    > I kalstry mają ich zatrzymać? To jakieś uprawiane czarnej magii
    > ekonomicznej.

    Skoro nie jestes ekonomista, to powstrzymaj sie od tak jednoznacznych ocen.
    Taka "magie" upraiano w tej okolicy juz przed wojna. Rozwoj przedsiebiorczosci
    wiejskiej sprawil, ze ta przyslowiowa galicyjska bieda byla pewnie bardziej
    znosna, niz wspolczesny neoliberalny porzadek.